Na rynku jest dostępnych wiele platform do prowadzenia sklepu internetowego i sprzedaży online. Jedne z nich mają bardziej przystępny interfejs, inne oferują zaawansowane funkcje, jeszcze inne idealnie się nadają do pozycjonowania. Chcąc założyć sklep online możemy postawić na samodzielnie hostowany serwis lub rozwiązania typu SaaS. Bardziej zaawansowani użytkownicy z powodzeniem mogą wybrać jedno z darmowych rozwiązań, które samodzielnie zainstalują i skonfigurują na swoim hostingu, a mniej techniczni postawić na gotowe rozwiązanie lub stworzone skrojone specjalnie na jego potrzeby. Sprzedaż online można również prowadzić bez własnego sklepu korzystając z marketplace’ów takich jak allegro.pl, amazon.pl, empik.pl, morele.net i wiele podobnych rozwiązań. Tak jak napisałem na początku rozwiązań jest multum, a w tym artykule postaram się omówić plusy i minusy każdego z nich i wskazać dla kogo dana platforma do sprzedaży online będzie najlepszym wyborem, a także przedstawić ranking polecanych przeze mnie rozwiązań, które będą dobrym wyborem niemal dla każdego użytkownika.

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą taką jak sklep stacjonarny, oferujesz usługi na lokalnym rynku czy prowadzisz zakład produkcyjny i chcesz dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów, to niezbędne jest przeniesienie firmy do internetu. Jeśli do tej pory Twoja firma nie posiadała strony internetowej, sklepu online czy choćby wizytówek na popularnych portalach, to koniecznie musisz to zmienić. Obecność w internecie jest obowiązkowa jeżeli pragniesz aby Twój biznes się rozwijał i regularnie zwiększał przychody. Do zaistnienia w sieci potrzebny będzie sklep internetowy lub w przypadku, gdy nie prowadzisz sprzedaży produktów, atrakcyjna strona www. Na co zwrócić uwagę wybierając platformę dla sklepu online? Jakie funkcjonalności i cechy powinien mieć taki serwis i ile może to kosztować? W dalszej części tego artykułu znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań.
Zakładając sklep internetowy musimy postawić na jedno z dwóch rozwiązań. Platformę na własnym hostingu lub rozwiązanie SaaS (Software as a Service czyli oprogramowanie jako usługa). Oba typy platform do sprzedaży internetowej mają swoje zalety i wady. Wybór każdej z nich będzie się wiązał z pewnymi ograniczeniami oraz różnymi kosztami użytkowania.
Sklepy internetowe typu SaaS są niezwykle wygodnym rozwiązaniem dla osób chcących założyć swój pierwszy sklep, które nie mają pewności czy biznes e-commerce im wypali i nie chcą na początku inwestować dużych pieniędzy w sprzedaż online. Nie ma sensu inwestowanie kilku czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych w stworzenie sklepu internetowego jeżeli nie mamy długofalowej strategii na jego rozwój oraz budżetu na jego promocję.
Platformy SaaS takie jak Shopify, Shoper, IdoSell Shop, RedCart i im podobne oferują gotowe sklepy, które możemy otworzyć już za mniej niż 30 zł miesięcznie. Z reguły w ofercie danej platformy do sprzedaży online jest kilka dostępnych pakietów, więc coś dla siebie znajdzie zarówno mały sklep z kilkonastoma i kilkudziesięcioma produktami, jak również gigant e-commerce z setkami tysięcy czy nawet milionami produktów. W najniższej cenie otrzymamy oczywiście minimum - podstawową wersję sklepu i do wyboru kilka domyślnych szablonów wyglądu, ale dla większości użytkowników będzie to wystarczające. W momencie, gdy sklep zacznie generować przychody i zarabiać na siebie, można wtedy część zysków przeznaczyć na przygotowanie indywidualnego szablonu sklepu, który będzie znacznie atrakcyjniejszy i lepiej dopasowany do prowadzonej działalności.
Dużym plusem platform SaaS do sprzedaży online jest hostowanie sklepów na własnych serwerach oraz ich nieustanny rozwój. Oznacza to, że zakładając sklep internetowy w Shopify, Shoper czy innej platformie, nie musimy się martwić o wykupienie hostingu, aktualizację sklepu czy łatanie luk bezpieczeństwa. Wszystkim tym zajmuje się zespół programistów danej platformy.
Sam kod takich rozwiązań e-commerce jest zazwyczaj zamknięty, więc hakerzy nie mogą go skopiować i przeanalizować pod kątem luk bezpieczeństwa, aby potem wykorzystać je do włamań. Rozwiązania SaaS dzięki rygorystycznym procedurom bezpieczeństwa są znacznie mniej podatne na tego typu ataki, a także działają stabilniej.
Niektóre platformy SaaS do sprzedaży online umożliwiają edycję plików szablonów strony czyli tzw. templatek. Dostęp do ich modyfikacji nie jest niezbędny przeciętnym sprzedawcom, ale w przypadku, gdy dany sklep internetowy jest pozycjonowany lub chcemy lepiej dopasować jego wygląd do naszych oczekiwań, taka możliwość okazuje się niezwykle przydatna. Pozwala ona programistom na edycje kodu templatki i dostosowanie go do wymagań algorytmu lub oczekiwań właściciela strony. Dzięki temu nie trzeba zlecać zmian do zespoło programistów danej platformy, co z reguły jest bardziej kosztowne i może się wiązać z dłuższymi terminami realizacji zlecenia.
Stawiając na rozwiązania Saas możemy także liczyć na pomoc techniczną przy otwarciu nowego sklepu lub przeniesieniu już istniejącego z innej platformy. Taka możliwość skraca czas potrzebny na wystartowanie działalności online i w ciągu kilku godzin pozwala na ruszenie ze sprzedażą online. Duża część tego typu platform do sprzedaży online oferuje również użytkownikom rozbudowaną bazę wiedzy, która bardzo czytelnie przedstawia możliwości i funkcjonalności sklepu, dzięki czemu nawet laik, który nigdy nie obsługiwał żadnego e-commerce szybko nauczy się obsługiwać taką platformę.
Zalety sklepów online na platformach SaaS:
Wady sklepów online na platformach SaaS:
Sklepy internetowe oparte na rozwiązaniach open source, czyli z otwartym kodem źródłowym cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Podobnie jak w przypadku rozwiązań SaaS, są one wybierane często przez firmy zaczynające swoją przygodę ze sprzedażą online. Przedsiębiorcy wybierający platformę open source taką jak Prestashop, Wordpress, Magento, Drupal, OpenCart, czy inną nie muszą przejmować się płaceniem abonamentu.
Kod tego typu sklepów można legalnie pobrać ze stron internetowych danego sklepu i bez żadnych kosztów zainstalować na własnym hostingu. O ile sama instalacja takiego sklepu nie powinna przysporzyć problemów przeciętnemu użytkownikowi, o tyle jego konfiguracja zazwyczaj wymaga specjalistycznej wiedzy.
Stworzenie i utrzymanie platformy open source do sprzedaży online wiąże się z większymi kosztami niż w przypadku ich odpowiedników SaaS. Jeżeli nie posiadamy umiejętności programistycznych i wiedzy z zakresu informatyki będziemy zmuszeni zlecić instalację sklepu jednej z firm specjalizujących się wdrażaniem rozwiązań na danej platformie. Koszt takiej operacji będzie wynosił od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. W cenie tej będzie wykonanie szablonu graficznego, instalacja, konfiguracja, przygotowanie dokumentacji oraz szkolenie z obsługi sklepu. W przypadku, gdy posiadamy bazę danych z produktami również może ona zostać zaimportowana na stronę.
Do prawidłowego funkcjonowania open source’owego sklepu będziemy musieli zakupić hosting, na którym platforma zostanie zainstalowana. Koszt dobrego serwera wyniesie nas od ok 200 do kilkuset PLN rocznie. Jeżeli nie wiecie jaki hosting wybrać, to zachęcamy do sprawdzenia rankingu hostingów oraz kodów rabatowych, które pozwolą obniżyć ten koszt nawet o 20%.
Oprócz tego w przypadku platformy open source należy zadbać o jej regularnie aktualizowanie. Z reguły aktualizację można przeprowadzić samodzielnie, ale w przypadku, gdy nasz sklep online korzysta z nietypowych rozwiązań, wielu wtyczek odpowiadających za jego różne funkcjonalności, bezpieczniej będzie zlecić taką aktualizację firmie specjalizującej się w danej platformie. Pozwoli to na uniknięcie sytuacji, kiedy zaktualizowana wersja silnika sklepu nie będzie kompatybilna z jakimiś wtyczkami, przez co sprzedaż będzie utrudniona lub wręcz niemożliwa. Koszt takiej aktualizacji może być różny w zależności o danej platformy i wtyczek oraz rozwiązań, z których ona korzysta.
Z powyższych akapitów można wyciągnąć wniosek, że sklepy online na platformach open source to rozwiązanie znacznie droższe i bardziej problematyczne niż platformy SaaS. Rzeczywiście pod niektórymi względami tak jest. Szczególnie gdy chcemy otworzyć swój pierwszy sklep, konieczność zainwestowania w darmową platformę kilkunastu tysięcy złotych może przerażać, ale rozwiązania open source mają też wiele zalet, które sprawiają, że są one konkurencyjne do sklepów oferowanych jako usługa na zamkniętych platformach.
Największą ich zaletą jest pełen dostęp do kodu źródłowego. Umożliwia to dowolne modyfikowanie sklepu, wdrażanie niestandardowych zmian, integracji, o których nie myśleli twórcy danej platformy oraz modyfikowanie sklepu pod nasze oczekiwania. Dzięki temu to właśnie sklepy open source są rekomendowane dla biznesów, które chcą pozycjonować swój sklep internetowy. Pełen dostęp do kodu źródłowego pozwala pozycjonerom na optymalizację całej platformy sprzedażowej, co z reguły będzie się przekładało na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Dostęp do kodu źródłowego daje również możliwość dostosowania platformy do wymagań sprzedawcy, dzięki czemu obsługa sklepu i proces składania zamówień mogą być bardziej intuicyjne. Oprócz tego, w sklepie internetowym mamy możliwość wdrażania dowolnych automatyzacji na ścieżce całego procesu zakupowego oraz jego obsługi.
Popularne platformy open source posiadają również wiele integracji, które rozszerzają ich możliwości. Zdecydowana większość z nich jest dostępna bezpłatnie lub za niewielką opłatą. Pozwala to niskim kosztem rozszerzać możliwości sklepu o dodatkowe funkcjonalności czy ułatwienia.
Zalety sklepów open source:
Wady sklepów open source:
Sprzedaż w internecie odbywa się nie tylko za pośrednictwem sklepów internetowych. Duży udział w rynku online mają również platformy typu marketplace. Za ich pomocą w kilku prostych krokach każdy może wystawić na sprzedaż swoje produkty. Przykładami popularnych w Polsce marketplace’ów są np. Allegro, Amazon, Empik, Morele i wiele podobnych im platform. Serwisy te udostępniają sprzedawcom swój sklep, na którym mogą oni wystawiać swoje przedmioty. Część marketplace’ów takich jak Allegro daje możliwość sprzedaży na swojej platformie zarówno produktów nowych jak i używanych, które mogą wystawiać firmy oraz osoby prywatne. Inne takie jak Empik umożliwiają jedynie handel firmom, które sprzedają fabrycznie nowe towary. Rozpoczęcie swojej przygody ze sprzedażą online za pomocą platformy marketplace ma sporo zalet, ale również wad.
Marketplace’y są z reguły dobrze znanymi polskim konsumentom platformami, które nie wymagają reklamy. Wielu użytkowników szukając produktów korzysta z dedykowanych aplikacji, które szybko i łatwo pozwalają znaleźć produkty na Allegro, w Empiku, Amazonie czy innych miejscach. Użytkownik nie musi korzystać z wyszukiwarek takich jak Google, aby znaleźć oferowane przez Ciebie produkty. W przeciwieństwie do sklepów internetowych, sprzedaż na platformach typu marketplace nie wymaga inwestowania dużych środków w marketing ani pozycjonowania. Serwisy oferujące sprzedaż online na swojej platformie mają bardzo dobrą widoczność w wyszukiwarkach i trudno jest znaleźć słowo kluczowe będące nazwą produktu, na które w top 10 nie zobaczymy Amazona, Allegro czy kilku innych marketplace’ów oferujących dany towar. Decydując się na taką formę sprzedaży odpada nam konieczność wypromowania sklepu w internecie, budowania marki i pozyskiwania zaufania klientów. Jest to oszczędność do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, które często wydają duże sklepy internetowe na swoją promocję w internecie obejmującą czy to działania SEO (pozycjonowanie wraz z pozyskiwaniem linków), rozbudowę treści czy płatne reklamy w Google, na Facebook’u i innych platformach.
Rozpoczynając swoją przygodę ze sprzedażą online za pomocą marketplace nie musimy obawiać się wysokich kosztów. Nie ma tu konieczności inwestowania kilku czy kilkunastu tysięcy złotych w start biznesu. W zależności od platformy spotkamy się z kilkoma sposobami rozliczania się.
Marketplace’y mogą wydawać się idealnym rozwiązaniem do przeniesienia swojej działalności do sieci, ale rozwiązanie to nie jest tak idealne jak może wyglądać na pierwszy rzut oka. Z uwagi na dużą popularność takich platform wśród kupujących, łatwość wystawiania w nich swoich produktów i niski koszt dla sprzedawców, konkurencja na nich jest niezwykle wysoka. W przypadku, gdy oferowane przez nas produkty są bardzo wyjątkowe i na naszym rynku mamy grupę kilkunastu konkurentów, to dotarcie do potencjalnych klientów z marketplace’u będzie proste. W przypadku gdy jednak oferujemy ten sam produkt to tysiące innych sprzedawców, to szansa na znalezienie akurat naszej oferty przez kupujących będzie minimalna. Aby wyróżnić się z tak szerokiej grupy konkurentów konieczne będzie nie tylko zainwestowanie z dodatkowe wyróżnienie produktu, ale również zaoferowanie najniższej ceny, co będzie się wiązało z minimalną marżą.
Brak własnej domeny czyli rozpoznawalnego adresu naszego sklepu internetowego ogranicza nam możliwości promowania się w internecie. Rozwiązania sprawdzające się w przypadku platform SaaS i sklepów open source takie jak pozycjonowanie, reklamy Google Ads, Facebook Ads, promowanie produktów przez influencerów itp. metody nie przyniosą tak dobrych efektów w przypadku marketplace’ów. Będą one skuteczne jeżeli chodzi o przekierowanie ruchu na platformę taką jak Allegro, Amazon itp., ale nie znaczy to, że ruch ten trafi na dokładnie nasz produkt. Użytkownik widzący influencera reklamującego nasz produkt, zamiast kliknąć w link pod postem czy wideo takiej osobistości może otworzyć aplikację marketplace’u, wyszukać tam nazwę produktu i otrzymać listę setek ofert, w tym tej naszej. Opłacalność takich działań w przypadku sprzedaży w marketplace’ach będzie bardzo niska i po prostu znacznie bardziej opłacalne będzie przeznaczenie takich środków na promocję wewnątrz danej platformy.
Podsumowując sklepy internetowe typu SaaS i open source podkreślaliśmy zalety związane z możliwością ich rozwoju - czy to ustawienia indywidualnego layoutu, czy to wdrażania integracji i wtyczek rozszerzających możliwości danej platformy sprzedażowej czy też możliwości optymalizacji kodu źródłowego sklepu. Na części platform zmiany takie były proste i bezpłatne, na części wymagały ingerencji programistów i wiązały się z dodatkowymi kosztami, ale pozwalały na dostosowanie sklepu do wymagań naszych i klientów, których chcieliśmy pozyskać. W przypadku marketplace’ów nie ma takich możliwości. Platformy te są rozwijane przez firmy, do których należą i niestety nie ma możliwości nawet odpłatnej modyfikacji sposobu prezentacji naszej oferty, dodawania nowych funkcjonalności, integracji i rozszerzeń. Oczywiście widząc potrzebę wdrożenia jakiegoś rozwiązania, możemy zgłosić to pomocy technicznej, ale nie daje to gwarancji jego wdrożenia na platformie.
Decydując się na sprzedaż w globalnych marketplace’ach takich jak np. Amazon, nie mamy gwarancji, że nasz biznes będziemy mogli z powodzeniem prowadzić tam przez wiele lat. O ile firmy takie jak Allegro, Empik, Morele i inne polskie marki traktują nasz rynek priorytetowo, o tyle dla globalnych marek działających w dziesiątkach krajów na całym świecie, Polska jest tylko jednym z wielu rynków. W dodatku mamy tu graczy o bardzo silnej pozycji, z którymi zagraniczne podmioty nie mogą konkurować. Musimy się zatem liczyć, że w każdej chwili wybrany przez nas marketplace może się wycofać z polskiego rynku tak jak zrobiło to Shopee, które niemal z dnia na dzień zostawiło tysiące sprzedawców z niczym. Wraz z wyjściem tej platformy z naszego rynku utracili oni swoich klientów, budowaną miesiącami reputację oraz dostęp do bazy wystawionych produktów itp.
Zalety marketplace’ów:
Wady marketplace’ów
Przenosząc biznes do świata online, należy wziąć pod uwagę dostępne modele płatności i koszty związane ze sprzedażą. Niezwykle niski próg wejścia w internetowy handel z pomocą marketplace’ów może być kuszący, ale w wielu przypadkach może się okazać, że dużo korzystniejszym w dłuższej perspektywie czasu będzie wybór sklepu na platformie SaaS lub open source. Przed podjęciem decyzji warto sprawdzić jak się kształtują wszelkie koszta związane z działalnością w sieci. W kosztach należy uwzględnić m.in.:
Z reguły w przypadku małej liczby produktów lub gdy po prostu chcemy spróbować sprzedaży online najbardziej opłacalną i najmniej ryzykowną formą będą marketplace’y. Sprzedaż na nich nie wymaga od nas żadnych większych inwestycji, a koszt związany ze sprzedażą będzie zazwyczaj bardzo niski. Jeżeli rozmyślimy się lub handel online okaże się niewypałem, to nasza firma nie poniesie dużych strat.
W przypadku, gdy posiadamy od ok. 100 do kilku tysięcy produktów, najlepszym rozwiązaniem może być wybór platformy SaaS takiej jak RedCart, Shoper, Shopify, Sky-Shop czy innej lub postawienie na własny sklep open source. W dłuższej perspektywie takie rozwiązania powinno okazać się tańsze i pozwoli nam na stosowanie wyższych marż na sprzedawanych produktach.
Firmy posiadające po kilkanaście tysięcy lub więcej produktów raczej powinny decydować się na rozwiązania open source lub nawet dedykowane sklepy tworzone specjalnie pod nie. Rozwiązania te pozwolą na odpowiedni dobór serwerów i rozwiązań wykorzystywanych przez sklep, aby zarządzanie sklepem i proces przeglądania oraz kupowania produktów były płynne i wygodne. W przypadku indywidualnych rozwiązań skrojonych pod nasze wymagania musimy się jednak liczyć z bardzo wysokimi kosztami na start.
Kolejnym elementem jaki należy wziąć pod uwagę przy wyborze platformy jest jej funkcjonalność i skalowalność.
Platformy sklepów online typu SaaS z reguły oferują darmowy okres próbny lub udostępniają demo, na którym użytkownik może sprawdzić czy platforma oferuje funkcje i rozwiązania, których potrzebuje. Przykładowo RedCart daje możliwość otworzenia darmowego sklepu Freemium, Sky-Shop i Shoper oferują 14-dniowy okres próbny, Shopify daje 3-dni na bezpłatne testy. Podobnie jest w przypadku większości pozostałych platform SaaS.
W przypadku sklepów open source realizowanych przez firmy specjalizujące się w tego typu wdrożeniach możemy poprosić o dostęp do testowej platformy pokazującej możliwości sklepu. W przypadku, gdy posiadamy hosting i ma on gotowe skrypty sklepów, które można samodzielnie zainstalować lub jeżeli posiadamy w zespole programistów, możemy taki sklep uruchomić czy to na serwerze FTP czy nawet testowo lokalnie na swoim komputerze i sprawdzić jakie daje on możliwości.
Z kolei platformy marketplace pozwalają z reguły na otwarcie darmowego konta dla firmy / bezpłatne założenie sklepu w ramach danej platformy, dzięki czemu możemy sprawdzić możliwości marketplace’u i dostępne dla sprzedawców funkcjonalności, wygodę dodawania i zarządzania produktami itp.
Jakie funkcjonalności powinniśmy sprawdzić w sklepie online? Przede wszystkim będą to:
Platformę należy również przeanalizować pod kątem skalowalności w tym:
Ważnym aspektem prowadzenia sklepu internetowego jest wygoda jego obsługi. Wybrana przez nas platforma do sprzedaży online powinna zatem posiadać intuicyjny panel administracyjny, w którym szybko się połapiemy. Przed wyborem konkretnej platformy warto zatem sprawdzić jak wygląda panel, w jaki sposób dodaje się za jego pomocą produkty, zarządza stanami magazynowymi, kategoriami i podkategoriami, stronami informacyjnymi, jak wygląda obsługa zamówień. W przypadku wyboru sklepu umożliwiającego instalacje rozszerzeń, należy sprawdzić jak wygląda ten proces, czy dana platforma posiada integracje, które nas interesują lub które w przyszłości mogą być dla nas przydatne.
Przydatne będzie również zweryfikowanie do jakich statystyk daje ona dostęp i czy będą one przydatne w analizie i ulepszania procesu sprzedaży.
Na co zwrócić uwagę pod kątem wygody i łatwości obsługi sklepu internetowego:
Oprócz weryfikacji platformy handlowej od strony sprzedawcy, warto również sprawdzić jak proces zakupu będzie wyglądał od strony potencjalnego klienta. Sklep internetowy powinien być łatwy w nawigacji dla użytkownika i pozwalać mu wygodnie poruszać się po kategoriach, podkategoriach i produktach. Na stronach produktowych przycisk zakupu towaru powinien być dobrze wyeksponowany i jasno informować użytkownika do czego on służy.
Jeżeli mamy taką możliwość, warto dokonać złożenia kilku testowych zamówień na sklepie demo, aby upewnić się, że proces zakupu jest wygodny i daje użytkownikowi wystarczające możliwości wyboru sposobu zakupu, płatności i dostawy towaru. Oczywiście w przypadku platform SaaS oraz sklepów open source wygląd testowej platformy z reguły będzie się różnił od ostatecznego wyglądu naszego sklepu, dla którego będziemy mieli indywidualny szablon layoutu. Oznacza to, że kolorystyka i rozmieszczenie różnych elementów w docelowej wersji sklepu mogą zostać dopasowane i w przypadku, gdy w prezentowanym demie rozkład przycisków i innych elementów nie będzie nam odpowiadał, nie należy skreślać takiej platformy.
Jakie elementy sklepu online zweryfikować od strony klienta:
Prowadzenie sklepu internetowego prędzej czy później będzie wymagało skorzystania ze wsparcia technicznego lub dokumentacji danej platformy sprzedażowej. Decydując o tym, która platforma ma stać się naszym docelowym miejscem biznesu online, warto zweryfikować czy otrzymamy takie wsparcie w razie potrzeby.
W przypadku sklepów open source z reguły wsparcie techniczne będzie udzielane przez ograniczony czas przez firmę realizującą projekt, a dokumentacja techniczna powinna zostać dostarczona wraz z ukończeniem realizacji. Dobrą praktyką będzie upewnienie się czy po zakończeniu okresu wsparcia dla zrealizowanego sklepu internetowego możliwe będzie uzyskanie dalszego wsparcia technicznego i na jakich zasadach. Warto również poprosić o informacje, które znajdą się w dokumentacji technicznej oraz jeżeli firma daje taką możliwość zapoznać się z przykładową dokumentacją.
Oprócz tego dobrze również sprawdzić czy społeczność skupiona wokół danej platformy jest aktywna w kwestiach pomocy użytkownikom. Jeżeli bez problemu znajdziemy poradniki na YouTube pokazujące obsługę wybranego CMS, fora, tutoriale, baza wiedzy i strony www z dokumentacją związaną z konkretną platformą, to znaczy, że nawet po okresie wsparcia powinniśmy łatwo uzyskać pomoc w rozwiązaniu różnych zagadnień.
Sklepy SaaS z reguły w ramach abonamentu oferują wsparcie techniczne, ale jego zakres oraz ilość roboczo godzin może być uzależniona od wybranej opcji abonamentu. Wybierając na start najniższy abonament pomoc techniczna może być ograniczona do podstawowego zakresu. Należy się upewnić, że obejmuje on wszystko, czego będziemy potrzebowali przy rozkręcaniu biznesu online. Koniecznie trzeba również sprawdzić na jakich zasadach i ile kosztuje dodatkowa pomoc techniczna i czy w ramach wybranego pakietu będzie ona dostępna.
Oprócz pomocy technicznej, trzeba również sprawdzić jak czy dana platforma SaaS udostępnia dokumentację, a także czy zawiera ona wszystkie potrzebne nam zagadnienia. W przypadku części tego typu platform takich jak Shoper, Shopify dokumentacja jest bardzo dobrze i szczegółowo opisana, więc nawet osoba, która pierwszy raz styka się z takim oprogramowaniem nie powinna mieć problemu ze znalezieniem interesującej jej zagadnień i rozwiązania ewentualnego problemu.
Rozważając sprzedaż na jednym z popularnych marketplace’ów, również powinniśmy sprawdzić kwestię pomocy technicznej oraz dostępności dokumentacji. Ten typ platform do sprzedaży online z reguły będzie wymagał najskromniejszego zakresu pomocy technicznej, jednak mimo wszystko warto sprawdzić co obejmuje ta usługa i na jakich zasadach działa. Przed ostateczną decyzją warto również zajrzeć do dokumentacji platformy i zweryfikować, czy zawiera ona wszystkie potrzebne nam informacje.
Oprócz samej dostępności pomocy technicznej liczy się również jej dostępność i sposób kontaktu. Stojąc przed wyborem platformy sklepu internetowego może wydawać się to mało istotne, jednak w przypadku awarii sklepu uniemożliwiającej nam prowadzenie sprzedaży online, kluczowa będzie natychmiastowa reakcja pomocy technicznej. Z tego powodu warto się upewnić jakie kanały komunikacji z pomocą techniczną są dostępne. Preferowane będą takie, gdzie odpowiedź będzie natychmiastowa jak telefon, czy czat online. Z pewnością formularze kontaktowe czy kontakt za pośrednictwem poczty e-mail będą pod tym kątem mniej wydajne. Należy sprawdzić godziny działania wsparcia oraz w przypadku braku możliwości kontaktu telefonicznego czasów reakcji na zgłoszenia.
Ważna będzie również jakość udzielanego wsparcia technicznego. Tu dobrym pomysłem będzie przejrzenie opinii o danej platformie lub firmie wdrażającej ją i udzielanym wsparciu. Pomoc techniczna powinna być szybka i skuteczna, a porady udzielane przez osoby techniczne proste i zrozumiałe. Jeżeli w opiniach trafimy na dużą liczbę negatywnych komentarzy na temat jakości pomocy technicznej, może to świadczyć o tym, że nie działa ona optymalnie i nie spełni naszych oczekiwań.
Założenie sklepu internetowego, nawet niezwykle atrakcyjnego wizualnie, szybkiego i wygodnego w obsłudze, nie gwarantuje, że odniesie on sukces online. Prowadząc sklep internetowy mamy możliwość dotarcia do potencjalnych klientów na całym świecie, jednak o ten sam rynek walczą tysiące innych przedsiębiorców prowadzących biznes w globalnej sieci. Na samym początku sprzedaży online, konieczne może być zatem zainwestowanie w pozycjonowanie sklepu internetowego lub inne działania marketingowe.
Dokonując wyboru platformy do sprzedaży w internecie warto sprawdzić jakie możliwości oferuje ona pod tym względem. Z reguły najlepiej pod tym kątem wypadną sklepy typu open source takie jak Prestashop, Wordpress z Woocommerce i im podobne. Zapewniają one pełny dostęp do kodu źródłowego sklepu i szeroki wybór wtyczek związanych z SEO, które pozwalają na optymalizację sklepu pod wyszukiwarki bez specjalistycznej wiedzy i umiejętności programistycznych.
Część platform SaaS takich jak Shopify czy Shoper, mimo, że nie dają one dostępu do kodu sklepu, jest obecnie bardzo dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO od strony technicznej i daje właścicielowi sklepu rozbudowane możliwości w kwestii pozycjonowania takiego sklepu. Oczywiście wśród platform działających jako usługa znajdziemy również sklepy, które co prawda w panelach zapewniają możliwość optymalizacji pod SEO, ale są one bardzo podstawowe, a same platformy zawierają wiele elementów, które nie są dostosowane do wymagań Google pod kątem pozycjonowania.
Najgorzej pod kątem pozycjonowania wypadają marketplace’y. Oczywiście jak ktoś się uprze, aby pozycjonować taki sklep, to można to robić, jednak efekty takich działań będą dalekie od oczekiwanych. Sprzedaż na tego typu platformach daje nam najuboższe możliwości promowania sprzedaży w internecie. W ich przypadku najlepiej będzie się skupić na marketingu wewnątrz wybranej platformy. Warto zorientować się jak kształtują się ceny wyróżniania produktów, promowania ich itp. działań w ramach danego marketplace’u.
Oprócz samego pozycjonowania przydatna może być integracja sklepu internetowego z mediami społecznościowymi i różnego rodzaju platformami, które mogą pomóc w dotarciu do szerszego grona klientów np. porównywarkami cenowymi, portalami z kodami rabatowymi itp.
W marketingu internetowym niezbędne będą też dane statystyczne. Wybór danej platformy powinniśmy uzależnić od możliwości zainstalowania zaawansowanych narzędzi zbierających dane takich jak Google Analytics lub alternatywy dla tego narzędzia. Opcja instalacji GA powinna być dostępna w każdym sklepie open source oraz SaaS, jednak w przypadku marketplace’ów nie będzie takiej możliwości. Decydując się na ten ostatni typ platformy do sprzedaży w internecie należy zatem sprawdzić do jakich danych analitycznych będziemy mieli dostęp i jakie są możliwości operowania na nich.
Weryfikacja sklepu internetowego pod kątem SEO i marketingu powinna obejmować:
Kolejną ważną w sprzedaży internetowej cechą platformy handlowej powinno być bezpieczeństwo, a także jej niezawodność. Jeżeli nasz sklep internetowy nie będzie bezpieczny i niezawodny, to będą się zdarzały przestoje w jego działaniu, a także ataki hakerskie, wycieki danych, infekcje złośliwym oprogramowaniem oraz wiele innych, prowadzących do strat finansowych sytuacji.
Jak w większości poprzednich punktów, które należy rozważyć przed wyborem platformy, również tu w zależności od danego typu platformy, będziemy musieli wziąć pod uwagę inne kwestie.
Tym co jest najważniejsze dla nas jako sprzedawców oraz dla klientów są bezpieczne transakcje przez internet. Większość klientów kupujących w sieci jest świadoma czyhających na nich niebezpieczeństw i jeżeli nie będzie miała pewności, że płatności w sklepie są zabezpieczone, nie dokona zakupu.
Do popularnych metod płatności można zaliczyć karty płatnicze (debetowe i kredytowe), płatności BLIK, szybkie przelewy, płatności odroczone oraz Google Pay i Apple Pay. Dając możliwość skorzystania z tych metod płatności należy zadbać o wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń do ich obsługi takich jak np. standard 3D Secure (PSD2) i PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), które są standardami zabezpieczającymi płatności kartami płatniczymi.
W przypadku marketplace’ów o bezpieczeństwo płatności dbają systemy dostawcy sklepu, więc wystarczy się upewnić, że wybrana przez nas platforma oferuje wszystkie formy płatności, z które chcemy oferować klientom i czy odpowiednio je zabezpiecza.
Sklepy SaaS z reguły również powinny mieć wdrożoną obsługę najpopularniejszych form płatności, więc wystarczy weryfikacja czy wdrożono odpowiednie zabezpieczenia. Można to zrobić kontaktując się z pomocą techniczną lub szukając informacji w dokumentacji.
Na problemy spowodowane niewystarczająco zabezpieczonymi płatnościami muszą się nastawić osoby, które wybrały sklepy open source. Powierzając realizację takiego projektu doświadczonej firmie możemy liczyć, że wszystko zostanie wdrożone zgodnie ze standardami, a systemy płatności będą pochodziły od zaufanych dostawców. Nie zaszkodzi jednak przed podpisaniem zlecenia na realizację sklepu upewnić się, że wszystkie standardy bezpieczeństwa zostaną zachowane.
Problem z bezpieczeństwem w sklepach open source może się pojawić jeżeli jego realizacją zajmiemy się samodzielnie, zlecimy ją niedoświadczonej firmie lub zainstalujemy systemy płatności od niesprawdzonych dostawców. W takich przypadkach może się okazać, że nie będziemy posiadali wystarczających zabezpieczeń, których oczekują nasi klienci.
Platformy open source będą wymagały również od nas systematycznej aktualizacji całego sklepu oraz wszystkich używanych wtyczek i rozszerzeń. Ostatnią rzeczą jaką byśmy chcieli mieć na sklepie jest włamanie przez lukę bezpieczeństwa występującą w nieaktualnej wtyczce, przez którą hakerzy przejmą dane klientów, kart płatniczych, czy nawet podmienią numer konta do wpłat na swój.
Kwestia niezawodności, mimo, że nie niesie ze sobą tylu zagrożeń, to jest równie ważna. Decydując się na handel online, chcemy aby nasz sklep internetowy działał 24h na dobę bez zbędnych przestojów. Marketplace’y oraz sklepy typu SaaS samodzielnie dbają o niezawodność i utrzymanie swojej infrastruktury, więc raczej nie będziemy tu mieli problemów z dostępnością naszego sklepu. Przestoje związane z aktualizacją lub modernizacją struktury mogą się zdarzać, ale z reguły będą zaplanowane, krótkie i w godzinach nocnych, kiedy to ruch na większości sklepów internetowych będzie minimalny lub zerowy.
Z niezawodnością znacznie większy problem miewają zazwyczaj sklepy open source. To właśnie platformy takich sklepów są często brane na cel przez przestępców działających w internecie. Z reguły właściciele takich platform nie mają środków na utrzymanie zespołów zajmujących się kwestiami bezpieczeństwa, więc są oni łatwym celem. Warto zatem podjąć prewencyjne działania, które zminimalizują ryzyko związane z atakami hakerów. Do takich działań z pewnością można zaliczyć wykluczenie lub ograniczenie ruchu z państw, z których terytorium dokonywane są takie ataki jak np. Rosja, Chiny, Korea Północna - jeżeli nie prowadzimy sprzedaży na te rynki, to zablokowanie dostępu do naszej strony dla takich użytkowników nie odbije się negatywnie na naszej sprzedaży. Innymi ważnymi kwestiami będzie regularne aktualizowanie całego systemu i wszystkich wtyczek i innych dodatków zainstalowanych w sklepie. Powinniśmy zachować też dużą ostrożność w instalowaniu nowych rozszerzeń. Najlepiej pobierać je wyłącznie z zaufanych źródeł oraz takie, których wydawcy są znani i zaufani.
Zwolennicy platform open source powinni również zadbać o wybór stabilnego hostingu, na którym będzie znajdował się nasz sklep. Kuszący może być wybór serwera spełniającego minimalne wymagania sklepu za mniej niż 100 zł rocznie, ale w przypadku wzrostu ruchu i bazy produktowej, może się okazać, że sklep zacznie działać wolno i część użytkowników podczas poruszania się po sklepie będzie trafiała na komunikaty o tymczasowej niedostępności czy przekroczonej ilości zapytań do bazy. Gwarantuję, że tego typu klienci uciekną z naszego sklepu i dokonają zakupu na stronie konkurencji. Jeżeli nie wiecie jaki hosting wybrać, ponownie polecamy zapoznanie się z prowadzonym przez nas rankingiem hostingów, który pomoże dokonać Wam wyboru.
W kwestii bezpieczeństwa należy się również upewnić, że platforma zapewnia certyfikat SSL dla szyfrowania danych klientów. Bez niego nikt nie odważy się dokonać zakupów w naszym sklepie. Problem z certyfikatem SSL odpada wyłącznie sprzedawcom, którzy wybrali marketplace’y, ponieważ każda z popularnych platform ma go wdrożonego.
Inną kwestią związaną z bezpieczeństwem i niezawodnością, a często pomijaną są kopie zapasowe i odzyskiwanie danych. Bez tego w przypadku awarii nie uda nam się odzyskać danych. Koniecznie należy się upewnić czy wybrana przez nas platforma ma system backupu i regularnie tworzy kopie zapasowe. Warto poznać również procedurę ich odzyskiwania i co znajduje się w kopii bezpieczeństwa (czy jest to sama baza, czy zawiera szablony, pliki itp.).
W sklepach open source o kopie zapasowe z reguły będzie troszczył się hosting. Należy zatem sprawdzić jak często wykonuje on kopie, co one obejmują i jak długo są one przechowywane.
Automatyczne tworzenie kopii zapasowych nie zwalnia właściciela sklepu z ręcznego tworzenia takiego zabezpieczenia. Szczególnie w przypadku platform open source pozwolą one na szybkie odtworzenie sklepu i zminimalizowanie przestoju. Wystarczyć powinna jedna kopia plików (pod warunkiem, że ich nie modyfikujemy i nie dodajemy rozszerzeń) i przynajmniej codzienne wykonywanie kopii całej bazy, a najlepiej częstsze. Trzeba też pamiętać, że kopii bezpieczeństwa nie należy przechowywać na tym samym serwerze, na którym mamy sklep. Najlepiej zapisywać ją na zewnętrznym dysku, który będzie przeznaczony wyłącznie na kopie zapasowe plików i bazy sklepu.
Ostatnią rzeczą związaną z bezpieczeństwem i niezawodnością sklepu internetowego jest gwarancja dostępności sklepu. Warto podpytać o nią dostawców platformy lub w przypadku sklepów open source hosting, który wybierzemy. Niezależnie od wybranego typu platformy, powinna ona być jak najwyższa.
Weryfikacja sklepu online pod kątem bezpieczeństwa powinna obejmować:
Sklep internetowy, aby odnieść sukces musi nie tylko oferować wysokiej jakości produkty w dobrych cenach, ale również być wygodny w obsłudze oraz wyróżniać się atrakcyjnym wyglądem. Dokonując wyboru platformy do prowadzenia sprzedaży w sieci, koniecznie należy również zwrócić uwagę na dostępne szablony i motywy. Jeżeli chcemy postawić na tańszą opcję i wybrać jeden z gotowych layoutów, należy dobrze go przeanalizować. Warto przed ostateczną decyzją obejrzeć przykładowe szablony, upewnić się, że wszystkie są responsywne (dostosowują się do rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlany sklep), czy ich dostosowanie do naszego brandingu będzie łatwe.
Oprócz tego ważna będzie dostępność edytora wizualnego, który pozwoli łatwo modyfikować wygląd sklepu bez konieczności znajomości języków programowania i umiejętności kodowania szablonu.
Dodatkową zaletą będzie dostęp do kodu, który zapewniają platformy open source oraz niektóre sklepy SaaS. Dzięki temu bardziej zaawansowani użytkownicy będą mieli wprowadzania niestandardowych zmian w kodzie takich jak np. jego optymalizacja pod kątem SEO.
Co jest ważne przy wyborze platformy do sprzedaży online pod kątem jej dostosowania i personalizacji:
Na sam koniec, gdy już porównaliśmy platformy i wybraliśmy maksymalnie 2 - 3 sklepy spełniające nasze wymagania, warto zapoznać się z opiniami i recenzjami danego systemu. Przydatne będą zarówno opinie ekspertów branżowych oceniających platformy pod kątem ich możliwości, bezpieczeństwa oraz technicznego wykonania, jak również użytkowników, którzy korzystają z nich na co dzień oferując za ich pośrednictwem sprzedaż online. Jeżeli znamy sklepy, w których sami lubimy lub nie cierpimy kupować, to również warto sprawdzić na jakiej platformie działają. Wybór rozwiązania, które nam samym odpowiada od strony klienta lub jego alternatywy, która ma podobne rozwiązania gwarantuje, że również nasi klienci to docenią.
Jeżeli interesuje nas wysoka pozycja w Google, to warto również przejrzeć jakie sklepy pojawiają się w top 10 wyników wyszukiwarki giganta z Mountain View. Nie muszą to być sklepy z tej samej branży, w której chcemy działać. W przypadku, gdy sklepów opartych o wybraną przez nas platformę będzie dużo, z reguły będzie to znaczyło, że dany silnik sklepu jest albo dobrze zoptymalizowany pod algorytmy Google, ale pozwala na taką optymalizację. Ułatwi nam to osiągnięcie sukcesu w sprzedaży w sieci.
Niepokój powinien wzbudzić brak wybranej platformy na różne, mniej i bardziej konkurencyjne zapytania do wyszukiwarki. Może to, choć nie musi, sugerować, że silnik danej platformy nie jest dobrze zoptymalizowany pod algorytmy wyszukiwarek, a możliwości jego pozycjonowania są mocno ograniczone.
Przydatne powinny być również opinie związane z obsługą techniczną oraz jakością udzielanej przez nią pomocy.
Podsumowując krótko całość, nie da się wskazać jednego uniwersalnego rozwiązania dla każdego sprzedawcy, który chce przenieść biznes do internetu. Niezbędne jest przeanalizowanie kierunku, w którym chcemy podążać z naszym sklepem online, określenie budżetu jakim dysponujemy, wybranie odpowiedniego typu rozwiązania, modelu płatności, funkcjonalności, sprawdzenie wygody obsługi, zakresu i jakości pomocy technicznej, możliwości pozycjonowania i działań marketingowych, bezpieczeństwa sklepu, możliwości jego dostosowania do indywidualnych potrzeb oraz opinii i recenzji użytkowników. Tylko dokładna analiza powyższych punktów, pod kątem opisanych przez nas czynników, pozwoli nam na wybór najlepszego sklepu internetowego dla naszej działalności.
Jeżeli prowadzicie obecnie sklep internetowy i macie przemyślenia na temat wybranej przez Was platformy, to zachęcamy do podzielenia się opiniami w sekcji komentarzy.