MENU


Ranking najlepszych platform e-commerce dla sklepu internetowego - Top 10 sklepów online

Data aktualizacji:

Na rynku jest dostępnych wiele platform do prowadzenia sklepu internetowego i sprzedaży online. Jedne z nich mają bardziej przystępny interfejs, inne oferują zaawansowane funkcje, jeszcze inne idealnie się nadają do pozycjonowania. Chcąc założyć sklep online możemy postawić na samodzielnie hostowany serwis lub rozwiązania typu SaaS. Bardziej zaawansowani użytkownicy z powodzeniem mogą wybrać jedno z darmowych rozwiązań, które samodzielnie zainstalują i skonfigurują na swoim hostingu, a mniej techniczni postawić na gotowe rozwiązanie lub stworzone skrojone specjalnie na jego potrzeby. Sprzedaż online można również prowadzić bez własnego sklepu korzystając z marketplace’ów takich jak allegro.pl, amazon.pl, empik.pl, morele.net i wiele podobnych rozwiązań. Tak jak napisałem na początku rozwiązań jest multum, a w tym artykule postaram się omówić plusy i minusy każdego z nich i wskazać dla kogo dana platforma do sprzedaży online będzie najlepszym wyborem, a także przedstawić ranking polecanych przeze mnie rozwiązań, które będą dobrym wyborem niemal dla każdego użytkownika.

Ranking platform e-commerce
Spis treści: Z tego artykułu dowiesz się:
  • Jakie trzy klasy rozwiązań e-commerce warto rozważyć (SaaS, open-source, marketplace) i które konkretne platformy są godne uwagi – porównujemy i oceniamy sklepy internetowe od Shopify i Shoper po IdoSell, WooCommerce czy Prestashop.
  • Które kryteria realnie pomagają wybrać najlepszy silnik sklepu online – od modelu kosztów i skalowalności, przez funkcjonalność i łatwość obsługi, po SEO, bezpieczeństwo oraz dostępność wsparcia technicznego.
  • Jak wyglądają typowe koszty dla każdego modelu (abonamenty SaaS już od 30 zł/mies., prowizje marketplace, wydatki na hosting i wdrożenie open-source) oraz jakie ukryte opłaty warto policzyć zawczasu.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy do prowadzenia sklepu internetowego?

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą taką jak sklep stacjonarny, oferujesz usługi na lokalnym rynku czy prowadzisz zakład produkcyjny i chcesz dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów, to niezbędne jest przeniesienie firmy do internetu. Jeśli do tej pory Twoja firma nie posiadała strony internetowej, sklepu online czy choćby wizytówek na popularnych portalach, to koniecznie musisz to zmienić. Obecność w internecie jest obowiązkowa jeżeli pragniesz aby Twój biznes się rozwijał i regularnie zwiększał przychody. Do zaistnienia w sieci potrzebny będzie sklep internetowy lub w przypadku, gdy nie prowadzisz sprzedaży produktów, atrakcyjna strona www. Na co zwrócić uwagę wybierając platformę dla sklepu online? Jakie funkcjonalności i cechy powinien mieć taki serwis i ile może to kosztować? W dalszej części tego artykułu znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Typ rozwiązania

Zakładając sklep internetowy musimy postawić na jedno z dwóch rozwiązań. Platformę na własnym hostingu lub rozwiązanie SaaS (Software as a Service czyli oprogramowanie jako usługa). Oba typy platform do sprzedaży internetowej mają swoje zalety i wady. Wybór każdej z nich będzie się wiązał z pewnymi ograniczeniami oraz różnymi kosztami użytkowania.

Platformy do sprzedaży online SaaS

Sklepy internetowe typu SaaS są niezwykle wygodnym rozwiązaniem dla osób chcących założyć swój pierwszy sklep, które nie mają pewności czy biznes e-commerce im wypali i nie chcą na początku inwestować dużych pieniędzy w sprzedaż online. Nie ma sensu inwestowanie kilku czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych w stworzenie sklepu internetowego jeżeli nie mamy długofalowej strategii na jego rozwój oraz budżetu na jego promocję.

Platformy SaaS takie jak Shopify, Shoper, IdoSell Shop, RedCart i im podobne oferują gotowe sklepy, które możemy otworzyć już za mniej niż 30 zł miesięcznie. Z reguły w ofercie danej platformy do sprzedaży online jest kilka dostępnych pakietów, więc coś dla siebie znajdzie zarówno mały sklep z kilkonastoma i kilkudziesięcioma produktami, jak również gigant e-commerce z setkami tysięcy czy nawet milionami produktów. W najniższej cenie otrzymamy oczywiście minimum - podstawową wersję sklepu i do wyboru kilka domyślnych szablonów wyglądu, ale dla większości użytkowników będzie to wystarczające. W momencie, gdy sklep zacznie generować przychody i zarabiać na siebie, można wtedy część zysków przeznaczyć na przygotowanie indywidualnego szablonu sklepu, który będzie znacznie atrakcyjniejszy i lepiej dopasowany do prowadzonej działalności.

Dużym plusem platform SaaS do sprzedaży online jest hostowanie sklepów na własnych serwerach oraz ich nieustanny rozwój. Oznacza to, że zakładając sklep internetowy w Shopify, Shoper czy innej platformie, nie musimy się martwić o wykupienie hostingu, aktualizację sklepu czy łatanie luk bezpieczeństwa. Wszystkim tym zajmuje się zespół programistów danej platformy.

Sam kod takich rozwiązań e-commerce jest zazwyczaj zamknięty, więc hakerzy nie mogą go skopiować i przeanalizować pod kątem luk bezpieczeństwa, aby potem wykorzystać je do włamań. Rozwiązania SaaS dzięki rygorystycznym procedurom bezpieczeństwa są znacznie mniej podatne na tego typu ataki, a także działają stabilniej.

Niektóre platformy SaaS do sprzedaży online umożliwiają edycję plików szablonów strony czyli tzw. templatek. Dostęp do ich modyfikacji nie jest niezbędny przeciętnym sprzedawcom, ale w przypadku, gdy dany sklep internetowy jest pozycjonowany lub chcemy lepiej dopasować jego wygląd do naszych oczekiwań, taka możliwość okazuje się niezwykle przydatna. Pozwala ona programistom na edycje kodu templatki i dostosowanie go do wymagań algorytmu lub oczekiwań właściciela strony. Dzięki temu nie trzeba zlecać zmian do zespoło programistów danej platformy, co z reguły jest bardziej kosztowne i może się wiązać z dłuższymi terminami realizacji zlecenia.

Stawiając na rozwiązania Saas możemy także liczyć na pomoc techniczną przy otwarciu nowego sklepu lub przeniesieniu już istniejącego z innej platformy. Taka możliwość skraca czas potrzebny na wystartowanie działalności online i w ciągu kilku godzin pozwala na ruszenie ze sprzedażą online. Duża część tego typu platform do sprzedaży online oferuje również użytkownikom rozbudowaną bazę wiedzy, która bardzo czytelnie przedstawia możliwości i funkcjonalności sklepu, dzięki czemu nawet laik, który nigdy nie obsługiwał żadnego e-commerce szybko nauczy się obsługiwać taką platformę.

Zalety sklepów online na platformach SaaS:

  • Bezpieczeństwo - kod platform nie jest publiczny, więc znalezienie luk bezpieczeństwa przez osoby trzecie jest niezwykle trudne. Wszystkie platformy SaaS są regularnie aktualizowane i rozwijane przez zespoły wewnętrznych programistów, dzięki czemu użytkownik nie musi samodzielnie się tym zajmować
  • Niska cena - założenie sklepu internetowego na wielu platformach SaaS kosztuje poniżej 30 złotych. Niski koszt startu biznesu online umożliwia uzyskanie bardzo szybkiego zwrotu z inwestycji i nie blokuje budżetu na utrzymanie takiej działalności.
  • Brak konieczności posiadania własnego hostingu - sklepy e-commerce na platformach SaaS są utrzymywane na serwerach tych platform, więc odpada nam koszt, który w przypadku większych sklepów online może być dość wysoki.
  • Gotowe integracje - większość platform do sprzedaży przez internet oferuje gotowe integracje z popularnymi rozwiązaniami takimi jak systemy płatności, logistyki, instalacja statystyk i innych rozwiązań. Z reguły takie integracje są dostępne w cenie pakietu.
  • Możliwość zlecania niestandardowych zmian - większość popularnych platform SaaS oferuje możliwość wdrożenia niestandardowych zmian w sklepie internetowym takich jak przygotowanie indywidualnego szablonu sklepu, wdrożenie indywidualnej integracji z zewnętrznym systemem czy inne modyfikacje. Działania takie w zależności od platformy i wybranego pakietu mogą być dodatkowo płatne.
  • Dostęp do kodu szablonów strony - część platform SaaS oferuje dostęp do kodu szablonów strony, które można samodzielnie edytować. Pozwala to na szybsze i tańsze wprowadzanie niestandardowych zmian.
  • Pomoc techniczna i doradztwo - wszystkie platformy SaaS oferują pomoc techniczną zarówno mailową jak i telefoniczną. W zależności od pakietów może ona być w cenie pakietu lub dodatkowo płatna. Oprócz tego tego typu rozwiązania e-commerce oferują dostęp do szczegółowej dokumentacji technicznej ułatwiającej obsługę sklepu.

Wady sklepów online na platformach SaaS:

  • Brak dostępu do kodu - żadna platforma SaaS nie daje pełnego dostępu do kodu źródłowego strony. Oznacza to, że nie można dostosować go w pełni do własnych wymagań. Może to mieć duże znaczenie w przypadku, gdy strona jest pozycjonowana i zespół SEO nie jest w stanie dostosować kodu strony do wymagań algorytmów, przez co taki sklep nie będzie osiągał czołowych pozycji w wynikach wyszukiwania. Na szczęście część platform do prowadzenia sklepów oferuje dostęp do kodu plików templatek, które umożliwiają skuteczne pozycjonowanie.
  • Brak możliwości przeniesienia sklepu - korzystanie z danej platformy SaaS wiąże się z tym, że nie jesteśmy właścicielem całego sklepu. Jeżeli zatem postanowimy zakończyć współpracę z daną platformą nie możemy skopiować sklepu na własny serwer czy inną platformę i prowadzić go dalej. Z reguły możliwe będzie wyeksportowanie danych z bazy, ale jeżeli kupowaliśmy indywidualne rozwiązania takie jak unikalny szablon sklepu, integracje czy inne nietypowe rozwiązania, stracimy je w przypadku zmiany platformy.
  • Potencjalnie wysoki koszt niestandardowych zmian - zamknięta platforma bez dostępu do kodu źródłowego sklepu oznacza, że bardziej zaawansowane zmiany w sklepach SaaS mogą być implementowane wyłącznie przez zespół programistów konkretnej platformy. Taki monopol z reguły oznacza wyższe ceny prac programistycznych niż w przypadku otwartych platform.

Platformy Open Source

Sklepy internetowe oparte na rozwiązaniach open source, czyli z otwartym kodem źródłowym cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Podobnie jak w przypadku rozwiązań SaaS, są one wybierane często przez firmy zaczynające swoją przygodę ze sprzedażą online. Przedsiębiorcy wybierający platformę open source taką jak Prestashop, Wordpress, Magento, Drupal, OpenCart, czy inną nie muszą przejmować się płaceniem abonamentu.

Kod tego typu sklepów można legalnie pobrać ze stron internetowych danego sklepu i bez żadnych kosztów zainstalować na własnym hostingu. O ile sama instalacja takiego sklepu nie powinna przysporzyć problemów przeciętnemu użytkownikowi, o tyle jego konfiguracja zazwyczaj wymaga specjalistycznej wiedzy.

Stworzenie i utrzymanie platformy open source do sprzedaży online wiąże się z większymi kosztami niż w przypadku ich odpowiedników SaaS. Jeżeli nie posiadamy umiejętności programistycznych i wiedzy z zakresu informatyki będziemy zmuszeni zlecić instalację sklepu jednej z firm specjalizujących się wdrażaniem rozwiązań na danej platformie. Koszt takiej operacji będzie wynosił od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. W cenie tej będzie wykonanie szablonu graficznego, instalacja, konfiguracja, przygotowanie dokumentacji oraz szkolenie z obsługi sklepu. W przypadku, gdy posiadamy bazę danych z produktami również może ona zostać zaimportowana na stronę.

Do prawidłowego funkcjonowania open source’owego sklepu będziemy musieli zakupić hosting, na którym platforma zostanie zainstalowana. Koszt dobrego serwera wyniesie nas od ok 200 do kilkuset PLN rocznie. Jeżeli nie wiecie jaki hosting wybrać, to zachęcamy do sprawdzenia rankingu hostingów oraz kodów rabatowych, które pozwolą obniżyć ten koszt nawet o 20%.

Oprócz tego w przypadku platformy open source należy zadbać o jej regularnie aktualizowanie. Z reguły aktualizację można przeprowadzić samodzielnie, ale w przypadku, gdy nasz sklep online korzysta z nietypowych rozwiązań, wielu wtyczek odpowiadających za jego różne funkcjonalności, bezpieczniej będzie zlecić taką aktualizację firmie specjalizującej się w danej platformie. Pozwoli to na uniknięcie sytuacji, kiedy zaktualizowana wersja silnika sklepu nie będzie kompatybilna z jakimiś wtyczkami, przez co sprzedaż będzie utrudniona lub wręcz niemożliwa. Koszt takiej aktualizacji może być różny w zależności o danej platformy i wtyczek oraz rozwiązań, z których ona korzysta.

Z powyższych akapitów można wyciągnąć wniosek, że sklepy online na platformach open source to rozwiązanie znacznie droższe i bardziej problematyczne niż platformy SaaS. Rzeczywiście pod niektórymi względami tak jest. Szczególnie gdy chcemy otworzyć swój pierwszy sklep, konieczność zainwestowania w darmową platformę kilkunastu tysięcy złotych może przerażać, ale rozwiązania open source mają też wiele zalet, które sprawiają, że są one konkurencyjne do sklepów oferowanych jako usługa na zamkniętych platformach.

Największą ich zaletą jest pełen dostęp do kodu źródłowego. Umożliwia to dowolne modyfikowanie sklepu, wdrażanie niestandardowych zmian, integracji, o których nie myśleli twórcy danej platformy oraz modyfikowanie sklepu pod nasze oczekiwania. Dzięki temu to właśnie sklepy open source są rekomendowane dla biznesów, które chcą pozycjonować swój sklep internetowy. Pełen dostęp do kodu źródłowego pozwala pozycjonerom na optymalizację całej platformy sprzedażowej, co z reguły będzie się przekładało na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Dostęp do kodu źródłowego daje również możliwość dostosowania platformy do wymagań sprzedawcy, dzięki czemu obsługa sklepu i proces składania zamówień mogą być bardziej intuicyjne. Oprócz tego, w sklepie internetowym mamy możliwość wdrażania dowolnych automatyzacji na ścieżce całego procesu zakupowego oraz jego obsługi.

Popularne platformy open source posiadają również wiele integracji, które rozszerzają ich możliwości. Zdecydowana większość z nich jest dostępna bezpłatnie lub za niewielką opłatą. Pozwala to niskim kosztem rozszerzać możliwości sklepu o dodatkowe funkcjonalności czy ułatwienia.

Zalety sklepów open source:

  • Pełen dostęp do plików sklepu - oznacza to szerokie możliwości dostosowania sklepu do własnych potrzeb, nieograniczone możliwości wdrażania integracji, dostosowania interfejsu, procesów zakupowych oraz wiele więcej. Pozwala to na dużą swobodę, która ułatwia rozwój sklepu w przyszłości i dostosowanie go do wymogów rynku.
  • Duże możliwości pozycjonowania - pełen dostęp do plików platformy sprzedażowej umożliwia pełną optymalizację techniczną jej kodu. Ma to duże przełożenie na widoczność sklepu online w wynikach wyszukiwarek takich jak Google. Pełna optymalizacja kodu pozwala zmniejszyć nakłady na prace off-page takie jak pozyskiwanie linków i tworzenie treści, dzięki czemu koszt pozycjonowania może być niższy, a efekty lepsze niż w przypadku większości platform SaaS.
  • Dużo darmowych integracji - popularne platformy open source mają duże grono oddanych użytkowników, którzy tworzą różnego rodzaju rozwiązania dla tych platform. Z łatwością znajdziemy wiele darmowych integracji rozszerzających możliwości sklepu online o popularne funkcje.
  • Duży wybór płatnych integracji - oprócz darmowych integracji, właściwie każda platforma sklepu oferuje szeroki wybór płatnych rozwiązań, w tym również takich oferujących unikalne i rzadko używane funkcje. Koszt takich integracji jest z reguły dość niski, dzięki czemu każdy właściciel sklepu może sobie na nie pozwolić.
  • Dużo bezpłatnych szablonów - społeczność rozwijająca platformy open source bezpłatnie udostępnia tysiące atrakcyjnych wizualnie szablonów sklepów online. Pozwala to na łatwy dobór layoutu strony dla każdej branży bez dodatkowych opłat. Łatwo zatem jest stworzyć sklep internetowy o unikalnym i przyciągającym uwagę wyglądzie.
  • Spory wybór firm specjalizujących się w danej platformie - wysoka popularność platform wymusiła na rynku usług IT dostosowanie się do potrzeb klientów. Dzięki temu szukając firmy do wdrożenia, modyfikacji, aktualizacji czy modernizacji platformy open source będziemy mogli przebierać w ofertach setek firm i freelancerów specjalizujących się w danej platformie. Oznacza to, że bez problemu powinno nam się udać znaleźć firmę, która zrealizuje zlecenie w krótkim czasie.
  • Niższe koszty zmian niż w przypadku platform SaaS - duża konkurencja wśród przedsiębiorstw specjalizujących się w opiece technicznej daną platformą sklepu online oznacza korzystniejsze ceny usług dla klienta, a więc niższy koszt wdrożenia zmian niż w przypadku platform SaaS.
  • Niski koszt wdrożenia i utrzymania (dla średnio zaawansowanych programistów i firm z zespołem IT) - jeżeli w naszym zespole jest osoba o średnim stopniu znajomości języka, w którym została wykonana platforma sprzedaży online, którą posiadamy (najpopularniejszy to PHP), to będzie ona w stanie samodzielnie wdrożyć, rozbudować i aktualizować taką platformę. Pozwala to drastycznie obniżyć koszt startu sklepu internetowego.
  • Bezpieczeństwo - open sourceowe platformy, z uwagi na otwarty kod źródłowy pozwalają na łatwą analizę rozwiązań i znajdowanie luk bezpieczeństwa. Z jednej strony jest to zła wiadomość, ponieważ cyberprzestępcy mogą wykorzystać taką wiedzę do hakowania, włamywania się i wykradania danych z takich platform. Z drugiej strony tego typu luki są często wychwytywane przez społeczność i firmy czuwające nad bezpieczeństwem danej platformy, dzięki czemu z reguły są one łatane zanim cyberprzestępcy zdołają wykorzystać daną podatność. Wymaga to jednak dbania o cykliczne aktualizacje platformy. Aby ułatwić proces aktualizacji i podnieść bezpieczeństwo, popularne sklepy online umożliwiają automatyczne sprawdzanie aktualizacji i ich instalację bez ingerencji człowieka.
  • Brak abonamentu - decydując się na prowadzenie sklepu online na platformie open source nie będziemy musieli płacić abonamentu za korzystanie z takiego rozwiązania. Pozwala to w dłuższej perspektywie na obniżenie kosztów prowadzenia sprzedaży online. Wyjątkiem pozostają niektóre integracje i wtyczki, które wymagają cyklicznej opłaty za ich używanie. Z reguły jednak można znaleźć darmowe alternatywy dla takich rozszerzeń.
  • Łatwa migracja - pełen dostęp do plików sklepu oraz bazy danych umożliwia łatwą migrację sklepu zarówno na inny hosting jak i na inną platformę open source. Oprócz przeniesienia samych danych takich jak konta klientów, historia zamówień, baza produktów, dostawców itp. możliwe jest również przeniesienie całego layoutu sklepu na inną platformę, ale będzie to wymagało większych lub mniejszych modyfikacji w szablonie.
  • Pełna kontrola nad danymi - posiadanie własnego sklepu na swoim serwerze sprawia, że sklep jest niezależny od zewnętrznych dostawców. W przypadku sklepów SaaS awaria platformy automatycznie odcina nas od możliwości realizowania sprzedaży. W takiej sytuacji nie mamy możliwości szybkiego przeniesienia sklepu w inne miejsce i kontynuowania sprzedaży. Podobnie się ma sprawa jeżeli chodzi o zakończenie działalności platformy SaaS, które automatycznie odetnie nas od danych zgromadzonych na naszym sklepie. Tego typu problemów nie napotkamy na platformach open source. W przypadku awarii hostingu, w ciągu maksymalnie kilku godzin możemy przenieść jego kopię na inny hosting i kontynuować sprzedaż. W każdej chwili mamy pełen dostęp zarówno do plików sklepu jak i bazy danych, które możemy w dowolny sposób przenosić, tworzyć kopie zapasowe, modyfikować itp.

Wady sklepów open source:

  • Wysokie koszty początkowe (dla firm bez zespołu IT) - założenie sklepu internetowego na platformie open source może być bardzo kosztowne. W przypadku, gdy nie jesteśmy programistą i nie mamy w zespole nikogo o takich umiejętnościach, będziemy zmuszeni wydać od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych na start sklepu, jego konfigurację i dostosowanie do naszych wymagań.
  • Konieczność posiadania własnego hostingu - w przeciwieństwie do platform SaaS, rozwiązania open source będą wymagały zakupu własnego hostingu, na którym będzie postawiony sklep. Wybór hostingów jest bardzo duży i z łatwością znajdziemy rozwiązanie pozwalające na dostosowanie parametrów hostingu oraz jego ceny do naszych wymagań. Roczny koszt utrzymania hostingu w przypadku małych sklepów będzie wynosił poniżej 100 zł, a w przypadku tych największych może wynieść od kilkuset do nawet kilku tysięcy PLN rocznie. W celu znalezienia odpowiedniego hostingu polecamy prowadzony przez nas ranking hostingów, w którym porównujemy parametry i ceny wszystkich popularnych firm hostingowych w Polsce i zagranicą.
  • Konfiguracja wymagająca wiedzy z zakresu IT - platformy open source w większości mają intuicyjną konfigurację, ale w przypadku bardziej zaawansowanych rozwiązań i integracji konieczna może okazać się wiedza z zakresu IT.
  • Proces aktualizacji - w przeciwieństwie do platform SaaS, te typu open source nie aktualizują się samodzielnie. Co prawda większość daje możliwość włączenia automatycznej aktualizacji, która działa bardzo dobrze na standardowej instalacji, ale w przypadku sklepów z zainstalowanymi wieloma rozszerzeniami, niestandardowymi integracjami itp., po procesie aktualizacji mogą wystąpić konflikty i pojawić się brak kompatybilności pomiędzy wersją sklepu, a danym rozszerzeniem czy integracją. W takich przypadkach konieczna będzie pomoc programisty i dostosowanie danego rozwiązania do wymagań wersji sklepu lub jego zmiana na alternatywę kompatybilną z daną wersją platformy. Podnosi to koszty utrzymania platformy sprzedaży.
  • Kompatybilność - sklepy open source oferują naprawdę szeroki wybór różnego rodzaju rozszerzeń zwiększających funkcjonalność sklepu. Jest to świetna wiadomość, ponieważ mamy możliwość wyboru różnorodnych rozwiązań od darmowych po płatne. Niestety ma to również swoje wady, ponieważ część rozszerzeń jest dostosowywana do konkretnych wersji sklepów, a twórcy nie zawsze dbają o ich dostosowanie do najnowszych wersji platformy. Szczególnie w przypadku bezpłatnych dodatków w przypadku ich braku kompatybilności, oczekiwanie na kompatybilną wersję może być czasochłonne. Czasami również twórcy dodatków do sklepów open source przestają rozwijać takie dodatku, przez co z czasem może zajść konieczność ich zastąpienia innym rozwiązaniem.

Platformy typu marketplace

Sprzedaż w internecie odbywa się nie tylko za pośrednictwem sklepów internetowych. Duży udział w rynku online mają również platformy typu marketplace. Za ich pomocą w kilku prostych krokach każdy może wystawić na sprzedaż swoje produkty. Przykładami popularnych w Polsce marketplace’ów są np. Allegro, Amazon, Empik, Morele i wiele podobnych im platform. Serwisy te udostępniają sprzedawcom swój sklep, na którym mogą oni wystawiać swoje przedmioty. Część marketplace’ów takich jak Allegro daje możliwość sprzedaży na swojej platformie zarówno produktów nowych jak i używanych, które mogą wystawiać firmy oraz osoby prywatne. Inne takie jak Empik umożliwiają jedynie handel firmom, które sprzedają fabrycznie nowe towary. Rozpoczęcie swojej przygody ze sprzedażą online za pomocą platformy marketplace ma sporo zalet, ale również wad.

Marketplace’y są z reguły dobrze znanymi polskim konsumentom platformami, które nie wymagają reklamy. Wielu użytkowników szukając produktów korzysta z dedykowanych aplikacji, które szybko i łatwo pozwalają znaleźć produkty na Allegro, w Empiku, Amazonie czy innych miejscach. Użytkownik nie musi korzystać z wyszukiwarek takich jak Google, aby znaleźć oferowane przez Ciebie produkty. W przeciwieństwie do sklepów internetowych, sprzedaż na platformach typu marketplace nie wymaga inwestowania dużych środków w marketing ani pozycjonowania. Serwisy oferujące sprzedaż online na swojej platformie mają bardzo dobrą widoczność w wyszukiwarkach i trudno jest znaleźć słowo kluczowe będące nazwą produktu, na które w top 10 nie zobaczymy Amazona, Allegro czy kilku innych marketplace’ów oferujących dany towar. Decydując się na taką formę sprzedaży odpada nam konieczność wypromowania sklepu w internecie, budowania marki i pozyskiwania zaufania klientów. Jest to oszczędność do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, które często wydają duże sklepy internetowe na swoją promocję w internecie obejmującą czy to działania SEO (pozycjonowanie wraz z pozyskiwaniem linków), rozbudowę treści czy płatne reklamy w Google, na Facebook’u i innych platformach.

Rozpoczynając swoją przygodę ze sprzedażą online za pomocą marketplace nie musimy obawiać się wysokich kosztów. Nie ma tu konieczności inwestowania kilku czy kilkunastu tysięcy złotych w start biznesu. W zależności od platformy spotkamy się z kilkoma sposobami rozliczania się.

  • Opłata abonamentowa - jest to stały koszt, który płaci sprzedawca za dostęp do platformy, a w zamian otrzymuje zwykle rozszerzone możliwości swojego panelu sprzedawcy. Przykładowo na Allegro dostępne są 3 rodzaje abonamentu dla sprzedawców Podstawowy kosztujący 49 zł, Profesjonalny wynoszący 199 zł i Ekspercki kosztujący 3000 zł. Każdy z nich zawiera inny pakiet korzyści dla sprzedawców i choć nie są one obowiązkowe, to pula darmowych aukcji, rozszerzone statystyki, pomoc ekspertów i inne atuty zachęcają do wybrania jednej z opcji nawet przez osoby zaczynające sprzedaż na Allegro.
  • Prowizja od sprzedaży - w tym przypadku marketplace nalicza zazwyczaj od kilku do kilkunastu procent prowizji od ceny sprzedaży, którą sprzedawca musi zapłacić platformie. Taka forma rozliczania sprawia, że w przypadku, gdy wystawione towary się nie sprzedadzą, nie poniesiemy żadnych kosztów prowadzenia naszej działalności online. Trzeba mieć jednak na względzie to, że w cenie naszego towaru będziemy musieli doliczyć tą prowizję dla marketplace, przez co możemy nie być w stanie zaoferować tak niskich cen jak tradycyjne sklepy internetowe.
  • Opłata za wystawienie produktu - niektóre platformy naliczają sprzedawcom opłaty za samo wystawienie produktu na ich platformie. Takie opłaty mogą być nakładane na każdy wystawiany produkt lub jedynie na produkty w określonych kategoriach (np. motoryzacja, nieruchomości, antyki, sztuka, leki itp.) lub o określonej wartości. Oznacza to koszt dla sprzedawcy niezależnie od tego czy uda mu się znaleźć kupca na dany produkt.
  • Wyróżnienia i promocje produktów w marketplace’ach - jest to opcjonalny koszt, który pomaga wyróżnić naszą ofertę spośród setek czy tysięcy innych sprzedawców oferujących ten sam produkt. W zależności od platformy sposób wyróżniania może być różny, ale w przypadku sprzedaży popularnych na platformie produktów opcja ta jest raczej niezbędna aby potencjalny klient trafił na naszą ofertę.

Marketplace’y mogą wydawać się idealnym rozwiązaniem do przeniesienia swojej działalności do sieci, ale rozwiązanie to nie jest tak idealne jak może wyglądać na pierwszy rzut oka. Z uwagi na dużą popularność takich platform wśród kupujących, łatwość wystawiania w nich swoich produktów i niski koszt dla sprzedawców, konkurencja na nich jest niezwykle wysoka. W przypadku, gdy oferowane przez nas produkty są bardzo wyjątkowe i na naszym rynku mamy grupę kilkunastu konkurentów, to dotarcie do potencjalnych klientów z marketplace’u będzie proste. W przypadku gdy jednak oferujemy ten sam produkt to tysiące innych sprzedawców, to szansa na znalezienie akurat naszej oferty przez kupujących będzie minimalna. Aby wyróżnić się z tak szerokiej grupy konkurentów konieczne będzie nie tylko zainwestowanie z dodatkowe wyróżnienie produktu, ale również zaoferowanie najniższej ceny, co będzie się wiązało z minimalną marżą.

Brak własnej domeny czyli rozpoznawalnego adresu naszego sklepu internetowego ogranicza nam możliwości promowania się w internecie. Rozwiązania sprawdzające się w przypadku platform SaaS i sklepów open source takie jak pozycjonowanie, reklamy Google Ads, Facebook Ads, promowanie produktów przez influencerów itp. metody nie przyniosą tak dobrych efektów w przypadku marketplace’ów. Będą one skuteczne jeżeli chodzi o przekierowanie ruchu na platformę taką jak Allegro, Amazon itp., ale nie znaczy to, że ruch ten trafi na dokładnie nasz produkt. Użytkownik widzący influencera reklamującego nasz produkt, zamiast kliknąć w link pod postem czy wideo takiej osobistości może otworzyć aplikację marketplace’u, wyszukać tam nazwę produktu i otrzymać listę setek ofert, w tym tej naszej. Opłacalność takich działań w przypadku sprzedaży w marketplace’ach będzie bardzo niska i po prostu znacznie bardziej opłacalne będzie przeznaczenie takich środków na promocję wewnątrz danej platformy.

Podsumowując sklepy internetowe typu SaaS i open source podkreślaliśmy zalety związane z możliwością ich rozwoju - czy to ustawienia indywidualnego layoutu, czy to wdrażania integracji i wtyczek rozszerzających możliwości danej platformy sprzedażowej czy też możliwości optymalizacji kodu źródłowego sklepu. Na części platform zmiany takie były proste i bezpłatne, na części wymagały ingerencji programistów i wiązały się z dodatkowymi kosztami, ale pozwalały na dostosowanie sklepu do wymagań naszych i klientów, których chcieliśmy pozyskać. W przypadku marketplace’ów nie ma takich możliwości. Platformy te są rozwijane przez firmy, do których należą i niestety nie ma możliwości nawet odpłatnej modyfikacji sposobu prezentacji naszej oferty, dodawania nowych funkcjonalności, integracji i rozszerzeń. Oczywiście widząc potrzebę wdrożenia jakiegoś rozwiązania, możemy zgłosić to pomocy technicznej, ale nie daje to gwarancji jego wdrożenia na platformie.

Decydując się na sprzedaż w globalnych marketplace’ach takich jak np. Amazon, nie mamy gwarancji, że nasz biznes będziemy mogli z powodzeniem prowadzić tam przez wiele lat. O ile firmy takie jak Allegro, Empik, Morele i inne polskie marki traktują nasz rynek priorytetowo, o tyle dla globalnych marek działających w dziesiątkach krajów na całym świecie, Polska jest tylko jednym z wielu rynków. W dodatku mamy tu graczy o bardzo silnej pozycji, z którymi zagraniczne podmioty nie mogą konkurować. Musimy się zatem liczyć, że w każdej chwili wybrany przez nas marketplace może się wycofać z polskiego rynku tak jak zrobiło to Shopee, które niemal z dnia na dzień zostawiło tysiące sprzedawców z niczym. Wraz z wyjściem tej platformy z naszego rynku utracili oni swoich klientów, budowaną miesiącami reputację oraz dostęp do bazy wystawionych produktów itp.

Zalety marketplace’ów:

  • Duży, znany i zaufany brand - wystawiając produkty w marketplace będziemy mieli możliwość skorzystania z widoczności i rozpoznawalności danej platformy. Odpadnie nam koszt inwestycji w dodatkowe reklamy, pozycjonowanie itp. działania mające na celu poprawę pozycji sklepu w Google i rozpowszechnienia wśród klientów swojego biznesu.
  • Niski koszt sprzedaży - marketplace’y oferują różne formy rozliczania się ze sprzedaży. Wiele z nich nie pobiera opłaty od wystawienia przedmiotów, a jedynie prowizję od sprzedanych produktów. Wynosi ona zazwyczaj od kilku do kilkunastu procent ceny produktu, choć w niektórych przypadkach może sięgać 25% ceny lub nawet 45% (w marketplace Amazon na urządzenia produkowane przez Amazon takie jak czytniki e-booków Kindle, czy inteligentne głośniki Alexa). Pozwala to zminimalizować koszty korzystania z danego marketplace’u. Część platform posiada także abonamenty rozszerzające możliwości sprzedaży i zawierające bonusy, ale ich opłacanie z reguły jest opcjonalne.
  • Brak kosztów utrzymania i rozwoju platformy - w przeciwieństwie do sklepów internetowych, w przypadku sprzedaży przez marketplace, odpadają nam dodatkowe koszty hostingu, domeny, pozycjonowania, szablonów graficznych, aktualizacji, integracji itp. Nie będziemy też potrzebowali budować zespołu IT ani nawiązywać współpracy z firmą dbającą o działanie i rozwój sklepu od strony technicznej.
  • Bezpieczeństwo i stabilność - nad działaniem marketplace’ów z reguły czuwają dziesiątki lub nawet setki osób. Platformy te są regularnie rozwijane i aktualizowane, przez co nie musimy się obawiać przestojów w ich działalności ani podatności na popularne luki bezpieczeństwa.

Wady marketplace’ów

  • Bardzo duża konkurencja - na popularnych marketplace’ach w części kategorii znajdziemy dziesiątki tysięcy ofert takich samych lub podobnych produktów. Szansa na to, że potencjalny klient trafi akurat na naszą ofertę jest bardzo niska. Część wystawców, aby mieć szansę zaistnienia na takiej platformie oferuje nawet produkty z ujemną marżą, przez co dopłacają oni do każdego zakupu. Z reguły liczą oni na to, że klient do takiego ujemnie wycenionego produktu dobierze inne towary z ich oferty, na których marża jest dodatnia, dzięki czemu w całym rozrachunku wyjdą oni na swoje.
  • Słaba widoczność produktów - w setkach czy tysiącach ofert konkurencji sprzedającej dokładnie ten sam produkt z takim samym opisem i zdjęciami skopiowanymi ze strony producenta trudno się wyróżnić. W związku z tym platformy generujące po kilkaset tysięcy czy nawet milionów wyświetleń dziennie, działające nie tylko jako sklep na stronie www, ale posiadające również świetne aplikacje na wszystkie popularne systemy nie będą się przekładały na duży ruch na naszych ogłoszeniach.
  • Konieczność inwestowania w dodatkową promocję produktów na platformie - duża konkurencja i niska widoczność produktów w popularnych kategoriach wymagają od sprzedawcy inwestycji w dodatkowe metody pozwalające na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów korzystających z marketplace’ów. Aby naprawdę zacząć sprzedawać z reguły będziemy musieli wykupić pakiety wyróżniające nasze produkty, czy wewnętrzne reklamy na danej platformie.
  • Ograniczona możliwość działań marketingowych - tak naprawdę w przypadku sprzedaży poprzez makretplace jedyną opłacalną formą promowania jest inwestycja w reklamy wewnątrz platformy. Korzyści z tej formy działań marketingowych będą jednak krótkotrwałe i w przeciwieństwie do np. pozycjonowania sklepu internetowego ich efekt całkowicie przepadnie w momencie zaprzestania takich działań.
  • Brak wpływu na platformę - w przypadku marketplace’ów nie mamy wpływu na to w jakim kierunku rozwija się dana platforma. W każdej chwili osoby decyzyjne mogą podjąć decyzje, które wpłyną niekorzystnie na naszą sprzedaż jak np. łączenie podobnych ofert, przez co jeżeli nie mamy najkorzystniejszej oferty w danym marketplace, nasza oferta nie będzie się pokazywać użytkownikom tak często jak byśmy chcieli. Jeszcze gorsza w skutkach może być decyzja o wycofaniu się konkretnego marketplace’u z polskiego rynku, która będzie się wiązała z koniecznością rozpoczęcia sprzedaży od nowa na innej platformie.
  • Ograniczony czas wyświetlania oferty - ostatnią wadą marketplace’ów jest ograniczony czas widoczności produktów wystawionych na danej platformie. Co prawda większość popularnych platform w przypadku firm daje możliwość sprzedaży do wyprzedania zapasów magazynowych lub ręcznego zakończenia sprzedaży. Oznacza to, że dopóki mamy towar na magazynie, ogłoszenie nie wygaśnie i nie ma konieczności jego ponownego wystawiania. Jednak w przypadku, gdy konto, z którego prowadzimy sprzedaż nie jest firmowe lub platforma, z której korzystamy nie daje możliwości publikacji bezterminowych ofert, towar będziemy musieli ponownie wystawiać za każdym razem, gdy ogłoszenie utraci termin ważności.

Model płatności i koszty

Przenosząc biznes do świata online, należy wziąć pod uwagę dostępne modele płatności i koszty związane ze sprzedażą. Niezwykle niski próg wejścia w internetowy handel z pomocą marketplace’ów może być kuszący, ale w wielu przypadkach może się okazać, że dużo korzystniejszym w dłuższej perspektywie czasu będzie wybór sklepu na platformie SaaS lub open source. Przed podjęciem decyzji warto sprawdzić jak się kształtują wszelkie koszta związane z działalnością w sieci. W kosztach należy uwzględnić m.in.:

  • Platformy SaaS: koszt abonamentu, koszt layoutu sklepu (wyglądu), koszt dodatkowych integracji, funkcjonalności, ewentualne koszty pomocy technicznej i prac programistycznych, koszt zakupu i utrzymania domeny, pod którą będzie działał sklep, działania marketingowe, w tym pozycjonowanie, reklamy w Google Ads itp. W niektórych platformach dochodzi również dodatkowa, zazwyczaj nieduża opłata za każde złożone zamówienie np. w przypadku RedCart i abonamentu Premium wynosi ona 29 groszy za zamówienie, a w przypadku abonamentu Freemium za każde złożone zamówienie zapłacimy 99 groszy.
  • Sklepy open source: koszt hostingu, domeny, cenę uruchomienia i konfiguracji sklepu, koszt integracji i dodatkowych wtyczek rozszerzających działanie platformy, koszty pomocy technicznej i aktualizacji platformy, działania marketingowe, w tym pozycjonowanie, reklamy w Google Ads itp.
  • Marketplace’y: koszt abonamentu, formę i wysokość prowizji, koszty promowania produktów.

Z reguły w przypadku małej liczby produktów lub gdy po prostu chcemy spróbować sprzedaży online najbardziej opłacalną i najmniej ryzykowną formą będą marketplace’y. Sprzedaż na nich nie wymaga od nas żadnych większych inwestycji, a koszt związany ze sprzedażą będzie zazwyczaj bardzo niski. Jeżeli rozmyślimy się lub handel online okaże się niewypałem, to nasza firma nie poniesie dużych strat.

W przypadku, gdy posiadamy od ok. 100 do kilku tysięcy produktów, najlepszym rozwiązaniem może być wybór platformy SaaS takiej jak RedCart, Shoper, Shopify, Sky-Shop czy innej lub postawienie na własny sklep open source. W dłuższej perspektywie takie rozwiązania powinno okazać się tańsze i pozwoli nam na stosowanie wyższych marż na sprzedawanych produktach.

Firmy posiadające po kilkanaście tysięcy lub więcej produktów raczej powinny decydować się na rozwiązania open source lub nawet dedykowane sklepy tworzone specjalnie pod nie. Rozwiązania te pozwolą na odpowiedni dobór serwerów i rozwiązań wykorzystywanych przez sklep, aby zarządzanie sklepem i proces przeglądania oraz kupowania produktów były płynne i wygodne. W przypadku indywidualnych rozwiązań skrojonych pod nasze wymagania musimy się jednak liczyć z bardzo wysokimi kosztami na start.

Funkcjonalność i skalowalność

Kolejnym elementem jaki należy wziąć pod uwagę przy wyborze platformy jest jej funkcjonalność i skalowalność.

Platformy sklepów online typu SaaS z reguły oferują darmowy okres próbny lub udostępniają demo, na którym użytkownik może sprawdzić czy platforma oferuje funkcje i rozwiązania, których potrzebuje. Przykładowo RedCart daje możliwość otworzenia darmowego sklepu Freemium, Sky-Shop i Shoper oferują 14-dniowy okres próbny, Shopify daje 3-dni na bezpłatne testy. Podobnie jest w przypadku większości pozostałych platform SaaS.

W przypadku sklepów open source realizowanych przez firmy specjalizujące się w tego typu wdrożeniach możemy poprosić o dostęp do testowej platformy pokazującej możliwości sklepu. W przypadku, gdy posiadamy hosting i ma on gotowe skrypty sklepów, które można samodzielnie zainstalować lub jeżeli posiadamy w zespole programistów, możemy taki sklep uruchomić czy to na serwerze FTP czy nawet testowo lokalnie na swoim komputerze i sprawdzić jakie daje on możliwości.

Z kolei platformy marketplace pozwalają z reguły na otwarcie darmowego konta dla firmy / bezpłatne założenie sklepu w ramach danej platformy, dzięki czemu możemy sprawdzić możliwości marketplace’u i dostępne dla sprzedawców funkcjonalności, wygodę dodawania i zarządzania produktami itp.

Jakie funkcjonalności powinniśmy sprawdzić w sklepie online? Przede wszystkim będą to:

  • Intuicyjność panelu zarządzania sklepem
  • Łatwość dodawania i zarządzania produktami, kategoriami produktów, magazynem
  • Możliwość tworzenia indywidualnych ofert, specjalnych promocji, zestawów produktowych itp.
  • Wygodę zarządzania zamówieniami
  • Dostępne formy płatności i integracje z systemami płatności
  • Możliwość integracji z innymi systemami (np. CRM, ERP, narzędziami marketingowymi, serwisami aukcyjnymi)
  • Dostęp do statystyk sprzedaży i ruchu na stronie
  • Możliwość tworzenia dodatkowych elementów takich jak blog, aktualności
  • Możliwość tworzenia programów lojalnościowych

Platformę należy również przeanalizować pod kątem skalowalności w tym:

  • Rozbudowa asortymentu i wzrost ruchu - czy większa liczba produktów oraz duży ruch nie spowodują spowolnienia sklepu
  • Rozszerzenie funkcjonalności - czy system w przyszłości pozwoli na dodawanie nowych funkcji, elementów sklepu, zmianę wyglądu, sposobu prezentowania stron produktowych listingów, dodanie innych form płatności, dostawy itp.
  • Szybkość działania - czy od strony użytkownika sklep działa szybko i wydajnie (konieczność odczekania kilku sekund na wczytanie każdej strony może skłonić użytkowników do przerwania procesu zakupowego)
  • Optymalizacja pod SEO - czy sklep pozwala na optymalizację różnych elementów pod kątem pozycjonowania w tym np. ustawiania tytułów, opisów meta description, nagłówków, wdrażania danych strukturalnych, tworzenia treści pod SEO, optymalizacji kodu źródłowego, szybkości strony itp.

Wygoda i łatwość obsługi

Ważnym aspektem prowadzenia sklepu internetowego jest wygoda jego obsługi. Wybrana przez nas platforma do sprzedaży online powinna zatem posiadać intuicyjny panel administracyjny, w którym szybko się połapiemy. Przed wyborem konkretnej platformy warto zatem sprawdzić jak wygląda panel, w jaki sposób dodaje się za jego pomocą produkty, zarządza stanami magazynowymi, kategoriami i podkategoriami, stronami informacyjnymi, jak wygląda obsługa zamówień. W przypadku wyboru sklepu umożliwiającego instalacje rozszerzeń, należy sprawdzić jak wygląda ten proces, czy dana platforma posiada integracje, które nas interesują lub które w przyszłości mogą być dla nas przydatne.

Przydatne będzie również zweryfikowanie do jakich statystyk daje ona dostęp i czy będą one przydatne w analizie i ulepszania procesu sprzedaży.

Na co zwrócić uwagę pod kątem wygody i łatwości obsługi sklepu internetowego:

  • Intuicyjność panelu CMS - czy łatwo odnajdujemy się w panelu, czy wszystkie potrzebne nam opcje są łatwo dostępne, czy oferuje on powiadomienia o złożonych zamówieniach, wyprzedanych produktach itp.
  • Proces dodawania produktów i zarządzania stanami magazynowymi - czy proces dodawania produktów jest intuicyjny, ile trwa dodanie produktu opisu, zdjęć itp., czy jest możliwość importu i eksportu produktów, czy możliwe są zbiorcze działania na produktach, czy można konfigurować ilość i kolejność produktów na listingach, czy dostępne są opcje wyróżniania produktów etykietami np. w promocji, nowość, bestseller, ostatnie sztuki itp.
  • Proces zarządzania kategoriami i podkategoriami - jak wygląda i ile trwa dodawanie kategorii i podkategorii, czy jest możliwość dodania unikalnego opisu kategorii, jak wygląda przypisywanie produktów do danej kategorii i czy mogą być one przypisane do kilku jednocześnie.
  • Proces obsługi zamówień - należy zweryfikować jak wygląda proces obsługi zamówień, czy panel administracyjny jasno informuje o statusach zamówień, umożliwia szybkie zweryfikowanie zamówionych produktów, podejrzenie danych do wysyłki, statusu płatności itp.
  • Proces zarządzania stronami informacyjnymi, blogiem, aktualnościami, stroną główną itp. - czy tworzenie nowych i edycja istniejących stron informacyjnych i contentowych jest wygodna i szybka, czy istnieje możliwość dodawania na nich zdjęć i innych elementów, które mogą być pomocne, ustawiania ich kolejności wyświetlania itp.

Oprócz weryfikacji platformy handlowej od strony sprzedawcy, warto również sprawdzić jak proces zakupu będzie wyglądał od strony potencjalnego klienta. Sklep internetowy powinien być łatwy w nawigacji dla użytkownika i pozwalać mu wygodnie poruszać się po kategoriach, podkategoriach i produktach. Na stronach produktowych przycisk zakupu towaru powinien być dobrze wyeksponowany i jasno informować użytkownika do czego on służy.

Jeżeli mamy taką możliwość, warto dokonać złożenia kilku testowych zamówień na sklepie demo, aby upewnić się, że proces zakupu jest wygodny i daje użytkownikowi wystarczające możliwości wyboru sposobu zakupu, płatności i dostawy towaru. Oczywiście w przypadku platform SaaS oraz sklepów open source wygląd testowej platformy z reguły będzie się różnił od ostatecznego wyglądu naszego sklepu, dla którego będziemy mieli indywidualny szablon layoutu. Oznacza to, że kolorystyka i rozmieszczenie różnych elementów w docelowej wersji sklepu mogą zostać dopasowane i w przypadku, gdy w prezentowanym demie rozkład przycisków i innych elementów nie będzie nam odpowiadał, nie należy skreślać takiej platformy.

Jakie elementy sklepu online zweryfikować od strony klienta:

  • Intuicyjność poruszania się po menu - czy menu jest intuicyjne i wygodne w obsłudze zarówno na komputerach, tabletach, jak i na smartfonach, czy na każdym z tych urządzeń równie łatwo można się przełączać pomiędzy kategoriami, podkategoriami i innymi typami podstron.
  • Wygoda dotarcia do produktu - w jaki sposób klient może dotrzeć do produktu, czy może go wyszukać, czy obejrzany produkt “chodzi” za klientem (np. czy sklep posiada element pokazujący ostatnio oglądane produkty), czy jest dostępna opcja dodania produktu do ulubionych / listy zakupów na przyszłość, polecenia / udostępnienia produktu znajomym (np. za pośrednictwem mediów społecznościowych takich jak Facebook, mailem itp.)
  • Proces zakupowy - jak wygląda proces zakupowy, czy nie ma zbyt wielu kroków, czy nie wymaga od klienta podawania zbędnych informacji, czy można dokonać zakupu bez rejestracji, czy rejestracja jest prosta i szybka, czy klient łatwo może dodać produkty do koszyka itp.
  • Poruszanie się po sklepie - czy sklep działa płynnie, szybko, czy rozłożenie elementów jest intuicyjne (np. położenie menu, nawigacji breadcrumb, przycisków, wyszukiwarki, danych kontaktowych sklepu, regulaminów itp.), czy wszystkie elementy prawidłowo się skalują na różnych rodzajach urządzeń itp.

Wsparcie techniczne i dokumentacja

Prowadzenie sklepu internetowego prędzej czy później będzie wymagało skorzystania ze wsparcia technicznego lub dokumentacji danej platformy sprzedażowej. Decydując o tym, która platforma ma stać się naszym docelowym miejscem biznesu online, warto zweryfikować czy otrzymamy takie wsparcie w razie potrzeby.

W przypadku sklepów open source z reguły wsparcie techniczne będzie udzielane przez ograniczony czas przez firmę realizującą projekt, a dokumentacja techniczna powinna zostać dostarczona wraz z ukończeniem realizacji. Dobrą praktyką będzie upewnienie się czy po zakończeniu okresu wsparcia dla zrealizowanego sklepu internetowego możliwe będzie uzyskanie dalszego wsparcia technicznego i na jakich zasadach. Warto również poprosić o informacje, które znajdą się w dokumentacji technicznej oraz jeżeli firma daje taką możliwość zapoznać się z przykładową dokumentacją.

Oprócz tego dobrze również sprawdzić czy społeczność skupiona wokół danej platformy jest aktywna w kwestiach pomocy użytkownikom. Jeżeli bez problemu znajdziemy poradniki na YouTube pokazujące obsługę wybranego CMS, fora, tutoriale, baza wiedzy i strony www z dokumentacją związaną z konkretną platformą, to znaczy, że nawet po okresie wsparcia powinniśmy łatwo uzyskać pomoc w rozwiązaniu różnych zagadnień.

Sklepy SaaS z reguły w ramach abonamentu oferują wsparcie techniczne, ale jego zakres oraz ilość roboczo godzin może być uzależniona od wybranej opcji abonamentu. Wybierając na start najniższy abonament pomoc techniczna może być ograniczona do podstawowego zakresu. Należy się upewnić, że obejmuje on wszystko, czego będziemy potrzebowali przy rozkręcaniu biznesu online. Koniecznie trzeba również sprawdzić na jakich zasadach i ile kosztuje dodatkowa pomoc techniczna i czy w ramach wybranego pakietu będzie ona dostępna.

Oprócz pomocy technicznej, trzeba również sprawdzić jak czy dana platforma SaaS udostępnia dokumentację, a także czy zawiera ona wszystkie potrzebne nam zagadnienia. W przypadku części tego typu platform takich jak Shoper, Shopify dokumentacja jest bardzo dobrze i szczegółowo opisana, więc nawet osoba, która pierwszy raz styka się z takim oprogramowaniem nie powinna mieć problemu ze znalezieniem interesującej jej zagadnień i rozwiązania ewentualnego problemu.

Rozważając sprzedaż na jednym z popularnych marketplace’ów, również powinniśmy sprawdzić kwestię pomocy technicznej oraz dostępności dokumentacji. Ten typ platform do sprzedaży online z reguły będzie wymagał najskromniejszego zakresu pomocy technicznej, jednak mimo wszystko warto sprawdzić co obejmuje ta usługa i na jakich zasadach działa. Przed ostateczną decyzją warto również zajrzeć do dokumentacji platformy i zweryfikować, czy zawiera ona wszystkie potrzebne nam informacje.

Oprócz samej dostępności pomocy technicznej liczy się również jej dostępność i sposób kontaktu. Stojąc przed wyborem platformy sklepu internetowego może wydawać się to mało istotne, jednak w przypadku awarii sklepu uniemożliwiającej nam prowadzenie sprzedaży online, kluczowa będzie natychmiastowa reakcja pomocy technicznej. Z tego powodu warto się upewnić jakie kanały komunikacji z pomocą techniczną są dostępne. Preferowane będą takie, gdzie odpowiedź będzie natychmiastowa jak telefon, czy czat online. Z pewnością formularze kontaktowe czy kontakt za pośrednictwem poczty e-mail będą pod tym kątem mniej wydajne. Należy sprawdzić godziny działania wsparcia oraz w przypadku braku możliwości kontaktu telefonicznego czasów reakcji na zgłoszenia.

Ważna będzie również jakość udzielanego wsparcia technicznego. Tu dobrym pomysłem będzie przejrzenie opinii o danej platformie lub firmie wdrażającej ją i udzielanym wsparciu. Pomoc techniczna powinna być szybka i skuteczna, a porady udzielane przez osoby techniczne proste i zrozumiałe. Jeżeli w opiniach trafimy na dużą liczbę negatywnych komentarzy na temat jakości pomocy technicznej, może to świadczyć o tym, że nie działa ona optymalnie i nie spełni naszych oczekiwań.

SEO (pozycjonowanie) i marketing

Założenie sklepu internetowego, nawet niezwykle atrakcyjnego wizualnie, szybkiego i wygodnego w obsłudze, nie gwarantuje, że odniesie on sukces online. Prowadząc sklep internetowy mamy możliwość dotarcia do potencjalnych klientów na całym świecie, jednak o ten sam rynek walczą tysiące innych przedsiębiorców prowadzących biznes w globalnej sieci. Na samym początku sprzedaży online, konieczne może być zatem zainwestowanie w pozycjonowanie sklepu internetowego lub inne działania marketingowe.

Dokonując wyboru platformy do sprzedaży w internecie warto sprawdzić jakie możliwości oferuje ona pod tym względem. Z reguły najlepiej pod tym kątem wypadną sklepy typu open source takie jak Prestashop, Wordpress z Woocommerce i im podobne. Zapewniają one pełny dostęp do kodu źródłowego sklepu i szeroki wybór wtyczek związanych z SEO, które pozwalają na optymalizację sklepu pod wyszukiwarki bez specjalistycznej wiedzy i umiejętności programistycznych.

Część platform SaaS takich jak Shopify czy Shoper, mimo, że nie dają one dostępu do kodu sklepu, jest obecnie bardzo dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO od strony technicznej i daje właścicielowi sklepu rozbudowane możliwości w kwestii pozycjonowania takiego sklepu. Oczywiście wśród platform działających jako usługa znajdziemy również sklepy, które co prawda w panelach zapewniają możliwość optymalizacji pod SEO, ale są one bardzo podstawowe, a same platformy zawierają wiele elementów, które nie są dostosowane do wymagań Google pod kątem pozycjonowania.

Najgorzej pod kątem pozycjonowania wypadają marketplace’y. Oczywiście jak ktoś się uprze, aby pozycjonować taki sklep, to można to robić, jednak efekty takich działań będą dalekie od oczekiwanych. Sprzedaż na tego typu platformach daje nam najuboższe możliwości promowania sprzedaży w internecie. W ich przypadku najlepiej będzie się skupić na marketingu wewnątrz wybranej platformy. Warto zorientować się jak kształtują się ceny wyróżniania produktów, promowania ich itp. działań w ramach danego marketplace’u.

Oprócz samego pozycjonowania przydatna może być integracja sklepu internetowego z mediami społecznościowymi i różnego rodzaju platformami, które mogą pomóc w dotarciu do szerszego grona klientów np. porównywarkami cenowymi, portalami z kodami rabatowymi itp.

W marketingu internetowym niezbędne będą też dane statystyczne. Wybór danej platformy powinniśmy uzależnić od możliwości zainstalowania zaawansowanych narzędzi zbierających dane takich jak Google Analytics lub alternatywy dla tego narzędzia. Opcja instalacji GA powinna być dostępna w każdym sklepie open source oraz SaaS, jednak w przypadku marketplace’ów nie będzie takiej możliwości. Decydując się na ten ostatni typ platformy do sprzedaży w internecie należy zatem sprawdzić do jakich danych analitycznych będziemy mieli dostęp i jakie są możliwości operowania na nich.

Weryfikacja sklepu internetowego pod kątem SEO i marketingu powinna obejmować:

  • Przyjazność dla SEO - czy dana platforma oferuje narzędzia do optymalizacji sklepu pod kątem wyszukiwarek takich jak Google (np. edycji tytułów, meta tagów description, tworzenia przyjaznych URL-ów, generowania mapy witryny, dodawania tagów canonical, ustawiania tagów robots, ustawiania nagłówków h1, dodawania danych strukturalnych, wstawiania linków w treściach stron informacyjnych, artykułów blogowych, aktualności itp.). W przypadku, gdy pozycjonowanie sklepu online chcemy powierzyć firmie specjalizującej się w SEO, należy upewnić się, że platforma umożliwia wdrażanie zmian w kodzie strony (w plikach templatek i plikach sklepu; warto też sprawdzić czy taka optymalizacja nie spowoduje unieważnienia gwarancji na sklep).
  • Dostępność narzędzi marketingowych - czy platforma oferuje dostęp do narzędzi marketingowych takich jak np. e-mail marketing, integracja z mediami społecznościowymi, zarządzanie kodami rabatowymi itp.
  • Dostępność narzędzi analitycznych - czy sklep internetowy posiada wbudowane narzędzia lub umożliwia prostą instalację najbardziej popularnych narzędzi do śledzenia ruchu na stronie (np. Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager, Bing Webmaster Tools itp.).

Bezpieczeństwo i niezawodność

Kolejną ważną w sprzedaży internetowej cechą platformy handlowej powinno być bezpieczeństwo, a także jej niezawodność. Jeżeli nasz sklep internetowy nie będzie bezpieczny i niezawodny, to będą się zdarzały przestoje w jego działaniu, a także ataki hakerskie, wycieki danych, infekcje złośliwym oprogramowaniem oraz wiele innych, prowadzących do strat finansowych sytuacji.

Jak w większości poprzednich punktów, które należy rozważyć przed wyborem platformy, również tu w zależności od danego typu platformy, będziemy musieli wziąć pod uwagę inne kwestie.

Tym co jest najważniejsze dla nas jako sprzedawców oraz dla klientów są bezpieczne transakcje przez internet. Większość klientów kupujących w sieci jest świadoma czyhających na nich niebezpieczeństw i jeżeli nie będzie miała pewności, że płatności w sklepie są zabezpieczone, nie dokona zakupu.

Do popularnych metod płatności można zaliczyć karty płatnicze (debetowe i kredytowe), płatności BLIK, szybkie przelewy, płatności odroczone oraz Google Pay i Apple Pay. Dając możliwość skorzystania z tych metod płatności należy zadbać o wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń do ich obsługi takich jak np. standard 3D Secure (PSD2) i PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), które są standardami zabezpieczającymi płatności kartami płatniczymi.

W przypadku marketplace’ów o bezpieczeństwo płatności dbają systemy dostawcy sklepu, więc wystarczy się upewnić, że wybrana przez nas platforma oferuje wszystkie formy płatności, z które chcemy oferować klientom i czy odpowiednio je zabezpiecza.

Sklepy SaaS z reguły również powinny mieć wdrożoną obsługę najpopularniejszych form płatności, więc wystarczy weryfikacja czy wdrożono odpowiednie zabezpieczenia. Można to zrobić kontaktując się z pomocą techniczną lub szukając informacji w dokumentacji.

Na problemy spowodowane niewystarczająco zabezpieczonymi płatnościami muszą się nastawić osoby, które wybrały sklepy open source. Powierzając realizację takiego projektu doświadczonej firmie możemy liczyć, że wszystko zostanie wdrożone zgodnie ze standardami, a systemy płatności będą pochodziły od zaufanych dostawców. Nie zaszkodzi jednak przed podpisaniem zlecenia na realizację sklepu upewnić się, że wszystkie standardy bezpieczeństwa zostaną zachowane.

Problem z bezpieczeństwem w sklepach open source może się pojawić jeżeli jego realizacją zajmiemy się samodzielnie, zlecimy ją niedoświadczonej firmie lub zainstalujemy systemy płatności od niesprawdzonych dostawców. W takich przypadkach może się okazać, że nie będziemy posiadali wystarczających zabezpieczeń, których oczekują nasi klienci.

Platformy open source będą wymagały również od nas systematycznej aktualizacji całego sklepu oraz wszystkich używanych wtyczek i rozszerzeń. Ostatnią rzeczą jaką byśmy chcieli mieć na sklepie jest włamanie przez lukę bezpieczeństwa występującą w nieaktualnej wtyczce, przez którą hakerzy przejmą dane klientów, kart płatniczych, czy nawet podmienią numer konta do wpłat na swój.

Kwestia niezawodności, mimo, że nie niesie ze sobą tylu zagrożeń, to jest równie ważna. Decydując się na handel online, chcemy aby nasz sklep internetowy działał 24h na dobę bez zbędnych przestojów. Marketplace’y oraz sklepy typu SaaS samodzielnie dbają o niezawodność i utrzymanie swojej infrastruktury, więc raczej nie będziemy tu mieli problemów z dostępnością naszego sklepu. Przestoje związane z aktualizacją lub modernizacją struktury mogą się zdarzać, ale z reguły będą zaplanowane, krótkie i w godzinach nocnych, kiedy to ruch na większości sklepów internetowych będzie minimalny lub zerowy.

Z niezawodnością znacznie większy problem miewają zazwyczaj sklepy open source. To właśnie platformy takich sklepów są często brane na cel przez przestępców działających w internecie. Z reguły właściciele takich platform nie mają środków na utrzymanie zespołów zajmujących się kwestiami bezpieczeństwa, więc są oni łatwym celem. Warto zatem podjąć prewencyjne działania, które zminimalizują ryzyko związane z atakami hakerów. Do takich działań z pewnością można zaliczyć wykluczenie lub ograniczenie ruchu z państw, z których terytorium dokonywane są takie ataki jak np. Rosja, Chiny, Korea Północna - jeżeli nie prowadzimy sprzedaży na te rynki, to zablokowanie dostępu do naszej strony dla takich użytkowników nie odbije się negatywnie na naszej sprzedaży. Innymi ważnymi kwestiami będzie regularne aktualizowanie całego systemu i wszystkich wtyczek i innych dodatków zainstalowanych w sklepie. Powinniśmy zachować też dużą ostrożność w instalowaniu nowych rozszerzeń. Najlepiej pobierać je wyłącznie z zaufanych źródeł oraz takie, których wydawcy są znani i zaufani.

Zwolennicy platform open source powinni również zadbać o wybór stabilnego hostingu, na którym będzie znajdował się nasz sklep. Kuszący może być wybór serwera spełniającego minimalne wymagania sklepu za mniej niż 100 zł rocznie, ale w przypadku wzrostu ruchu i bazy produktowej, może się okazać, że sklep zacznie działać wolno i część użytkowników podczas poruszania się po sklepie będzie trafiała na komunikaty o tymczasowej niedostępności czy przekroczonej ilości zapytań do bazy. Gwarantuję, że tego typu klienci uciekną z naszego sklepu i dokonają zakupu na stronie konkurencji. Jeżeli nie wiecie jaki hosting wybrać, ponownie polecamy zapoznanie się z prowadzonym przez nas rankingiem hostingów, który pomoże dokonać Wam wyboru.

W kwestii bezpieczeństwa należy się również upewnić, że platforma zapewnia certyfikat SSL dla szyfrowania danych klientów. Bez niego nikt nie odważy się dokonać zakupów w naszym sklepie. Problem z certyfikatem SSL odpada wyłącznie sprzedawcom, którzy wybrali marketplace’y, ponieważ każda z popularnych platform ma go wdrożonego.

Inną kwestią związaną z bezpieczeństwem i niezawodnością, a często pomijaną są kopie zapasowe i odzyskiwanie danych. Bez tego w przypadku awarii nie uda nam się odzyskać danych. Koniecznie należy się upewnić czy wybrana przez nas platforma ma system backupu i regularnie tworzy kopie zapasowe. Warto poznać również procedurę ich odzyskiwania i co znajduje się w kopii bezpieczeństwa (czy jest to sama baza, czy zawiera szablony, pliki itp.).

W sklepach open source o kopie zapasowe z reguły będzie troszczył się hosting. Należy zatem sprawdzić jak często wykonuje on kopie, co one obejmują i jak długo są one przechowywane.

Automatyczne tworzenie kopii zapasowych nie zwalnia właściciela sklepu z ręcznego tworzenia takiego zabezpieczenia. Szczególnie w przypadku platform open source pozwolą one na szybkie odtworzenie sklepu i zminimalizowanie przestoju. Wystarczyć powinna jedna kopia plików (pod warunkiem, że ich nie modyfikujemy i nie dodajemy rozszerzeń) i przynajmniej codzienne wykonywanie kopii całej bazy, a najlepiej częstsze. Trzeba też pamiętać, że kopii bezpieczeństwa nie należy przechowywać na tym samym serwerze, na którym mamy sklep. Najlepiej zapisywać ją na zewnętrznym dysku, który będzie przeznaczony wyłącznie na kopie zapasowe plików i bazy sklepu.

Ostatnią rzeczą związaną z bezpieczeństwem i niezawodnością sklepu internetowego jest gwarancja dostępności sklepu. Warto podpytać o nią dostawców platformy lub w przypadku sklepów open source hosting, który wybierzemy. Niezależnie od wybranego typu platformy, powinna ona być jak najwyższa.

Weryfikacja sklepu online pod kątem bezpieczeństwa powinna obejmować:

  • bezpieczne i popularne formy płatności - czy dostawca płatności to zaufana firma, czy wszystkie popularne metody płacenia są dostępne w sklepie, czy sklep obsługuje zabezpieczenia do płacenia kartami itp.
  • niezawodność - sklep musi działać nieprzerwanie niezależnie od obciążenia serwerów, powinien być zabezpieczony lub pozwalać na zabezpieczenia przez różnego rodzaju atakami takimi jak popularne DDOS, pozwalać na filtrowanie ruchu po krajach itp.
  • certyfikat SSL - sklep musi obsługiwać certyfikaty SSL. Koniecznie należy wdrożyć go na całym sklepie.
  • kopie zapasowe plików i bazy danych - muszą być wykonywane regularnie. Minimum to raz na dobę i przechowywanie przez 7 dni. Optymalnie jest oprócz automatycznych kopii bezpieczeństwa wykonywać je samodzielnie jako dodatkowe zabezpieczenie.
  • gwarancja dostępności sklepu - sklep internetowy powinien działać 24 godziny przez 7 dni w tygodniu, a jego przestój nie powinien przekraczać 30 minut. W przypadku awarii sklepu, czas reakcji zespołu technicznego nie powinien przekroczyć 2 godzin.

Dostosowanie platformy do potrzeb i personalizacja

Sklep internetowy, aby odnieść sukces musi nie tylko oferować wysokiej jakości produkty w dobrych cenach, ale również być wygodny w obsłudze oraz wyróżniać się atrakcyjnym wyglądem. Dokonując wyboru platformy do prowadzenia sprzedaży w sieci, koniecznie należy również zwrócić uwagę na dostępne szablony i motywy. Jeżeli chcemy postawić na tańszą opcję i wybrać jeden z gotowych layoutów, należy dobrze go przeanalizować. Warto przed ostateczną decyzją obejrzeć przykładowe szablony, upewnić się, że wszystkie są responsywne (dostosowują się do rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlany sklep), czy ich dostosowanie do naszego brandingu będzie łatwe.

Oprócz tego ważna będzie dostępność edytora wizualnego, który pozwoli łatwo modyfikować wygląd sklepu bez konieczności znajomości języków programowania i umiejętności kodowania szablonu.

Dodatkową zaletą będzie dostęp do kodu, który zapewniają platformy open source oraz niektóre sklepy SaaS. Dzięki temu bardziej zaawansowani użytkownicy będą mieli wprowadzania niestandardowych zmian w kodzie takich jak np. jego optymalizacja pod kątem SEO.

Co jest ważne przy wyborze platformy do sprzedaży online pod kątem jej dostosowania i personalizacji:

  • szablony i motywy - czy ich wybór jest różnorodny i duży, czy ich estetyka spełnia nasze oczekiwania, czy są responsywne, czy można je łatwo dostosować do brandingu firmy
  • wizualny edytor szablonu - czy jest dostępny i pozwala na wprowadzanie zmian bez znajomości kodowania
  • dostęp do kodu sklepu - czy istnieje dostęp do kodu sklepu z poziomu plików na serwerze FTP lub z poziomu panelu CMS, czy pozwala on na wprowadzanie zaawansowanych zmian takich jakie wymaga np. pozycjonowanie

Opinie i recenzje platformy sklepu online

Na sam koniec, gdy już porównaliśmy platformy i wybraliśmy maksymalnie 2 - 3 sklepy spełniające nasze wymagania, warto zapoznać się z opiniami i recenzjami danego systemu. Przydatne będą zarówno opinie ekspertów branżowych oceniających platformy pod kątem ich możliwości, bezpieczeństwa oraz technicznego wykonania, jak również użytkowników, którzy korzystają z nich na co dzień oferując za ich pośrednictwem sprzedaż online. Jeżeli znamy sklepy, w których sami lubimy lub nie cierpimy kupować, to również warto sprawdzić na jakiej platformie działają. Wybór rozwiązania, które nam samym odpowiada od strony klienta lub jego alternatywy, która ma podobne rozwiązania gwarantuje, że również nasi klienci to docenią.

Jeżeli interesuje nas wysoka pozycja w Google, to warto również przejrzeć jakie sklepy pojawiają się w top 10 wyników wyszukiwarki giganta z Mountain View. Nie muszą to być sklepy z tej samej branży, w której chcemy działać. W przypadku, gdy sklepów opartych o wybraną przez nas platformę będzie dużo, z reguły będzie to znaczyło, że dany silnik sklepu jest albo dobrze zoptymalizowany pod algorytmy Google, ale pozwala na taką optymalizację. Ułatwi nam to osiągnięcie sukcesu w sprzedaży w sieci.

Niepokój powinien wzbudzić brak wybranej platformy na różne, mniej i bardziej konkurencyjne zapytania do wyszukiwarki. Może to, choć nie musi, sugerować, że silnik danej platformy nie jest dobrze zoptymalizowany pod algorytmy wyszukiwarek, a możliwości jego pozycjonowania są mocno ograniczone.

Przydatne powinny być również opinie związane z obsługą techniczną oraz jakością udzielanej przez nią pomocy.

Podsumowując krótko całość, nie da się wskazać jednego uniwersalnego rozwiązania dla każdego sprzedawcy, który chce przenieść biznes do internetu. Niezbędne jest przeanalizowanie kierunku, w którym chcemy podążać z naszym sklepem online, określenie budżetu jakim dysponujemy, wybranie odpowiedniego typu rozwiązania, modelu płatności, funkcjonalności, sprawdzenie wygody obsługi, zakresu i jakości pomocy technicznej, możliwości pozycjonowania i działań marketingowych, bezpieczeństwa sklepu, możliwości jego dostosowania do indywidualnych potrzeb oraz opinii i recenzji użytkowników. Tylko dokładna analiza powyższych punktów, pod kątem opisanych przez nas czynników, pozwoli nam na wybór najlepszego sklepu internetowego dla naszej działalności.

Jeżeli prowadzicie obecnie sklep internetowy i macie przemyślenia na temat wybranej przez Was platformy, to zachęcamy do podzielenia się opiniami w sekcji komentarzy.

Autor: | Web-design.co.pl
Ranking najlepszych platform e-commerce dla sklepu internetowego - Top 10 sklepów online
Ranking najlepszych platform e-commerce dla sklepu online
Średnia ocena: 5.0 (100%) ⭐⭐⭐⭐⭐
Na podstawie: 6 ocen

Komentarze:


Ocena


Bardzo pomocny artykuł
Autor: , Data dodania: 24 czerwca 2025 r.
Super artykuł! Właśnie szukam platformy do prowadzenia sklepu internetowego, bo moja obecna ma bardzo duże ograniczenia i po przeczytaniu tego wpisu odrzuciłem 3 z 4 rozwiązań, które brałem pod uwagę. Pomogłeś mi podjąć decyzję dogłębną analizą tego tematu za co bardzo dziękuję.
Ocena: 5/ 5 ⭐⭐⭐⭐⭐